Tutkimukset

Tutkimuspankkimme on rakenteilla. Julkaisemme kumppaneidemme uusimpia tutkimuksia liittyen digitaaliseen kauppaan. 

Digiostaminen ja Suomen verkkokauppamarkkina 2024

18.3.2025 Kaupan liitto Kaupan liiton selvityksessä tarkastellaan vuoden 2024 Suomen markkinan digiostamista ja verkkokauppamarkkinaa.

Verkkokauppamittari – kevät 2025

4.12.2024 Posti Vuonna 2024 verkkokaupan pakettimäärät nousivat edeltävästä vuodesta. Nopeus ja sujuvuus ovat asiakkaiden keskuudessa nousevia teemoja.

e-commerce in the nordics – AUTUMN 2024

24.2.2025 PostNord Optimism returns to Nordic households with low prices leading the way – a steady recovery is expected.

e-commerce in the nordics – spring 2024

24.2.2025 PostNord E-commerce in the Nordic region has seen substantial expansion in recent years, a trend that continues into 2024.

Vilkkaan Verkkokauppaindeksi – Q4 2024

17.3.2025 Vilkas Verkkokauppaindeksi seuraa Suomen verkkokaupan kehitystä ja ostokäyttäytymisen muutoksia. Neljä kertaa vuodessa julkaistava indeksi on tarjonnut kattavaa dataa alan trendeistä jo vuodesta 2006.

Payments in the nordics 2025 osa 1

24.2.2025 Svea Tutkimusraporttisarjan ensimmäinen osa syventyy pohjoismaalaisten kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja siihen, kuinka eri sukupolvet haluavat maksaa.

Verkkokaupan trendit 2025

4.12.2024 Paytrail Paytrailin raportti paljastaa asiantuntijoiden näkemykset verkkokaupan tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista.

Verkkokauppa suomessa 2024

8.10.2024 Paytrail 2020-luvun voimakkaat mullistukset niin kansainvälisen politiikan kuin taloudenkin saralla ovat heijastuneet
luonnollisesti myös verkkokauppaan.

Digikuluttajan ostopolku – Kansainvälinen vertailu

30.9.2024 Kaupan liitto Vaikka länsimaiset ja varsinkin eurooppalaiset kuluttajat muistuttavat monissa asioissa toisiaan, erojakin löytyy.

Verkkokauppamittari kevät 2024

17.9.2024 Posti Postin Verkkokauppamittari seuraa verkkokaupan
kehitystä Suomessa. Sen tavoitteena on antaa näkymää
verkkokaupan kehitykseen ja tulevaisuuteen.

Aasialaisten verkkokauppojen kilpailuetu – Koeostoja Temu.com -markkinapaikalta

17.9.2024 Kaupan liitto Tuoteturvallisuuteen ja kuluttajansuojaan liittyvien hallinnollisten kustannusten vuoksi kiinalaisten myyjien maksamat hankintahinnat ovat 30–40 prosenttia halvemmat kuin suomalaisilla kaupoilla vastaavista tuotteista.


Digikuluttajan vastuullisuusasenteet taloudellisen epävarmuuden kurimuksessa

17.9.2024 Kaupan liitto Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista.

Verkkokauppamittari syksy 2023

17.9.2024 Posti Postin Verkkokauppamittari seuraa verkkokaupan
kehitystä Suomessa. Sen tavoitteena on antaa näkymää
verkkokaupan kehitykseen ja tulevaisuuteen.

Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella

22.5.2024 Kaupan liitto Muotikaupan, eli vaatteiden, jalkineiden, asusteiden ja urheiluvaatetuksen, kuluttajamarkkinat ovat Suomessa kehittyneet jo pitkään hyvin eri tavoin kuin muissa Pohjoismaissa.