Tutkimukset

Tutkimuspankkimme on rakenteilla. Julkaisemme kumppaneidemme uusimpia tutkimuksia liittyen digitaaliseen kauppaan. 

Verkkokauppapulssi Q2 2025

10.9.2025 Digital Commerce Finland, Kaupan liitto, Erikoiskaupan liitto ETU ry Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia.

Verkkokauppa suomessa 2025

28.5.2025 Paytrail Vaatteiden verkkokauppa piristynyt, elektroniikan hiipunut.

Suomalaisten kuluttajien odotukset eroavat ruotsalaisista

2025 Matkahuolto Matkahuollon tutkimus paljastaa, miten ruotsalaiset ja suomalaiset kuluttajat eroavat ostotottumuksissaan ja toimitusodotuksissaan.​ Jos suunnittelet verkkokauppasi laajentamista länsinaapuriin, on tämä raportti tehty sinua varten.


Digiostaminen ja Suomen verkkokauppamarkkina 2024

18.3.2025 Kaupan liitto Kaupan liiton selvityksessä tarkastellaan vuoden 2024 Suomen markkinan digiostamista ja verkkokauppamarkkinaa.

E-commerce in the Nordics – Spring 2025

5.5.2025 PostNord Mikä verkkokauppaostamisessa on suomalaisille tärkeää juuri nyt? Mistä maista me ostamme? Miten haluamme palauttaa pakettimme? Onko vastuullisuudella väliä verkkokauppaostamisessa?

Verkkokauppamittari – kevät 2025

4.12.2024 Posti Vuonna 2024 verkkokaupan pakettimäärät nousivat edeltävästä vuodesta. Nopeus ja sujuvuus ovat asiakkaiden keskuudessa nousevia teemoja.

Verkkokauppiaat äänessä: tämä pakettitoimituksissa mättää

2025 Matkahuolto Kuluttajien ja verkkokauppiaiden ärsytyksenaiheet eivät ole täysin samat. Matkahuollon tutkimus paljastaa, mikä verkkokauppiaita turhauttaa pakettipalveluissa – ja mitä sille voi tehdä.

e-commerce in the nordics – AUTUMN 2024

24.2.2025 PostNord Optimism returns to Nordic households with low prices leading the way – a steady recovery is expected.

e-commerce in the nordics – spring 2024

24.2.2025 PostNord E-commerce in the Nordic region has seen substantial expansion in recent years, a trend that continues into 2024.

Suomalaisten kuluttajien suora palaute pakettipalveluista

2024 Matkahuolto Kysyimme kuluttajilta, mikä pakettipalveluissa mättää. Asiakaskokemus on myös verkkokauppiaan kilpailuvaltti – tutustu Matkahuollon tutkimukseen ja pysy kartalla kuluttajien odotuksista.

Vilkkaan Verkkokauppaindeksi – Q4 2024

17.3.2025 Vilkas Verkkokauppaindeksi seuraa Suomen verkkokaupan kehitystä ja ostokäyttäytymisen muutoksia. Neljä kertaa vuodessa julkaistava indeksi on tarjonnut kattavaa dataa alan trendeistä jo vuodesta 2006.

Payments in the nordics 2025 osa 1

24.2.2025 Svea Tutkimusraporttisarjan ensimmäinen osa syventyy pohjoismaalaisten kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja siihen, kuinka eri sukupolvet haluavat maksaa.

Verkkokaupan trendit 2025

4.12.2024 Paytrail Paytrailin raportti paljastaa asiantuntijoiden näkemykset verkkokaupan tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista.

Verkkokauppa suomessa 2024

8.10.2024 Paytrail 2020-luvun voimakkaat mullistukset niin kansainvälisen politiikan kuin taloudenkin saralla ovat heijastuneet
luonnollisesti myös verkkokauppaan.

Digikuluttajan ostopolku – Kansainvälinen vertailu

30.9.2024 Kaupan liitto Vaikka länsimaiset ja varsinkin eurooppalaiset kuluttajat muistuttavat monissa asioissa toisiaan, erojakin löytyy.

Verkkokauppamittari kevät 2024

17.9.2024 Posti Postin Verkkokauppamittari seuraa verkkokaupan
kehitystä Suomessa. Sen tavoitteena on antaa näkymää
verkkokaupan kehitykseen ja tulevaisuuteen.

Aasialaisten verkkokauppojen kilpailuetu – Koeostoja Temu.com -markkinapaikalta

17.9.2024 Kaupan liitto Tuoteturvallisuuteen ja kuluttajansuojaan liittyvien hallinnollisten kustannusten vuoksi kiinalaisten myyjien maksamat hankintahinnat ovat 30–40 prosenttia halvemmat kuin suomalaisilla kaupoilla vastaavista tuotteista.


Digikuluttajan vastuullisuusasenteet taloudellisen epävarmuuden kurimuksessa

17.9.2024 Kaupan liitto Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista.

Verkkokauppamittari syksy 2023

17.9.2024 Posti Postin Verkkokauppamittari seuraa verkkokaupan
kehitystä Suomessa. Sen tavoitteena on antaa näkymää
verkkokaupan kehitykseen ja tulevaisuuteen.

Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella

22.5.2024 Kaupan liitto Muotikaupan, eli vaatteiden, jalkineiden, asusteiden ja urheiluvaatetuksen, kuluttajamarkkinat ovat Suomessa kehittyneet jo pitkään hyvin eri tavoin kuin muissa Pohjoismaissa.