· ·

Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!

Eurooppalaiset verkkokaupat käyttävät keinoja, jotka voivat auttaa myös sinua kehittämään liiketoimintaasi ja kasvattamaan myyntiäsi. Sanoman uusi markkinointistrategi Mia Lähdesalmi, joka on työskennellyt edelliset viisi vuotta Zalandolla Saksassa, listaa kuusi käytännön vinkkiä, joilla voit erottua massasta ja sitouttaa asiakkaitasi tehokkaammin.

1. Kokeile uutta ja erotu sisältöstrategian keinoin

Eurooppalaisissa verkkokaupoissa viihdyttävä sisältöstrategia on nousussa. Pelillistäminen, live shopping ja toimituksellinen sisältö nostavat suosiotaan ja innostavat asiakkaita. Nykykuluttaja viettää hereilläoloajastaan keskimäärin viisi tuntia päivässä verkossa*, mikä tarjoaa valtavan mahdollisuuden tavoittaa ja inspiroida asiakkaita kiinnostavalla sisällöllä. Tekoälyä käytetään esimerkiksi personoitujen tuotesuositusten, stailausvinkkien ja kanta-asiakasohjelmien kehittämiseen. Tuotekorteilla tekoäly voi muokata sisältöä kohderyhmille sopiviksi, kuten esittelemällä maihareita trendikkäässä kaupunkimaisemassa tai luonnon helmassa.  

Inspiroi asiakkaita ja ota heitä mukaan, jotta he eivät ole vain passiivisia ostajia vaan aktiivisia brändin lähettiläitä. Tämä vaatii, että asiakas viihtyy verkkokaupassasi, koska sisältösi erottuu kilpailijoista ja herättää kiinnostusta sekä innostusta tuotteitasi kohtaan.

2. Brändin merkitys korostuu kovassa kilpailussa

Ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta, joten brändimainontaan on syytä panostaa. Äärettömän valinnan maailmassa ja kansainvälisen kilpailun paineessa vahva ja erottuva brändi on varsinkin suomalaisille verkkokaupoille erityisen tärkeä tunnesiteen luomiseksi potentiaaliseen asiakkaaseen.  

Hyvä brändi jää asiakkaiden mieleen ja houkuttelee heidät tulemaan ja palaamaan myöhemmin verkkokauppaasi. Kun brändisi on vahva, sinun ei tarvitse kilpailla pelkällä hinnalla globaaleja jättejä vastaan: sitouta asiakkaasi, ole häneen yhteydessä henkilökohtaisella tasolla sekä tarjoa personoitua kokemusta. Aito yhteys asiakkaisiin lisää heidän brändilojaalisuuttaan ja kasvattaa myyntiä kestävällä tavalla. Vahvista siis brändisi muistettavuutta ja erottaudu markkinassa.

3. Modernisoi asiakasohjelmasi sitouttaminen

Perinteinen kanta-asiakasohjelma ei aina riitä. Nykyään asiakkaat haluavat tuntea, että heitä arvostetaan heti ensimmäisestä ostoksesta alkaen. Keinoina tähän ovat personoidut ja räätälöidyt kokemukset ja kampanjat. Välitön sitouttaminen on kokonaisvaltaisempaa kuin klubiohjelma, johon kaikki asiakkaat eivät tule liittymään.  

Voit myös palkita asiakkaita esimerkiksi osallistumisesta kyselyihin tai tuotearvosteluihin. Sitouttaminen ei tarkoita vain alennuksia – mieti ja kysy asiakkaaltasi, miten voisit tehdä kokemuksesta niin hyvän, että he haluavat palata verkkokauppaasi aina uudelleen.

4. Yhdistä verkkokauppa asiakkaan elämään verkon ulkopuolella

Verkkokauppiaan kannattaa tulla pois verkosta ja muistuttaa itsestään myös tosimaailman puolella. Verkkokauppa-asiakkaat voidaan kutsua kanta-asiakasiltaan tai vaikkapa jouluglögeille.

Sponsorointisopimukset, tapahtuma- ja vaikuttajayhteistyö sekä hyväntekeväisyystempaukset lisäävät verkkokaupan brändinäkyvyyttä ja vahvistavat asiakkaan mielessä brändisi arvoa ja uskottavuutta. Monet muotialan brändit tekevät myös yhteistyömallistoja eri vaikuttajien, suunnittelijoiden ja brändien kanssa. Näillä keinoilla voit voimistaa olemassa olevaa asiakassuhdetta tai tavoitella uusia, tuottavia kohderyhmiä.  

5. Fokusoi suurimpaan kohderyhmään ja personoi

Brändimainonnassa verkkokauppiaan kannattaa ostajapersoonien sijaan keskittyä pääviestin välittämiseen laajemmalle segmentille, joka voi kattaa useamman, tutkimuksen ja datan pohjalta määritellyn ostajaprofiilin. Älä vaihda viestiä useasti vaan sitoudu siihen, niin vaikutat ja jäät mieleen. Sisällöntuotannollisesti pääviestin tulee pysyä yhtenäisenä kaikissa kanavissa, mutta sitä on hyvä mukauttaa kanavakohtaisten vaatimusten mukaisesti.  

Verkkokauppiaan on tärkeää tavoittaa riittävä määrä brändilleen potentiaalisia uusia asiakkaita samalla, kun viestintää kohdennetaan personoidusti ja asiakaskokemuksen vahvistamiseksi nykyasiakkaille. Personoinnissa kannattaa keskittyä ostokokemuksen räätälöintiin asiakkaiden tarpeiden, mieltymysten ja käyttäytymisen perusteella hyödyntäen teknologiaa, asiakastutkimusta ja data-analytiikkaa.  

Näillä keinoilla voit edistää uusasiakashankinnan kasvua, vahvistaa nykyasiakkaiden sitoutumista, parantaa konversioprosenttia ja ostotiheyttä sekä lisätä asiakasuskollisuutta.

6. Vastuullisuus houkuttelee asiakkaita

Ympäristöystävällisten käytäntöjen integroiminen sisällöistä pakkaukseen vahvistaa brändin arvoa ja houkuttelee arvokkaita asiakkaita. Kestävän kehityksen huomioiminen viestii, että otat vastuun toiminnastasi ja sen vaikutuksista.  Tämä houkuttelee erityisesti pitkäaikaisia asiakkaita, jotka arvostavat yrityksen arvojen yhtenäisyyttä omien periaatteidensa kanssa. 

Kierrätettävät pakkaukset, second-hand-tuotteet ja hiilijalanjälkeä pienentävät toimitusvaihtoehdot voivat tehdä ratkaisevan vaikutuksen varsinkin silloin, kun kaksi hinnaltaan tasavahvaa verkkokauppaa kilpailee asiakkaan ostopäätöksestä. Hyväntekeväisyysyhteistyö antaa mahdollisuuden osoittaa, että yrityksesi tavoittelee positiivista muutosta. Näin vastuullisuus hyödyttää sekä ympäristöä että liiketoimintaasi – aloita sen vahvistaminen markkinoinnin kautta.

Ole rohkeasti yhteydessä omaan Sanoman yhteyshenkilöösi tai ota yhteyttä, kun kaipaat apua verkkokauppasi kehittämiseen liittyvissä asioissa. Meiltä saat apua sisällöntuotantoon, markkinoinnin ratkaisuihin sekä analytiikkaan ja insightiin. Sparrailemme kanssasi mielellämme myös markkinointistrategiasta.  

Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi työskennellyt viiden vuoden ajan verkkokaupan globaalin markkinointistrategian parissa Zalandon Keski- ja Etelä-Euroopan isoilla markkinoilla.