· ·

Verkkokaupan kenttä eriytyy – miten luoda oma menestystarina? 

Vuonna 2024 verkkokauppa pärjäsi suhteellisesti hyvin ja jopa jatkoi osalla aloista
kasvuaan. Kun taloustilanne on kuitenkin jatkunut odotettua haastavampana,
tavarakaupan kasvu ei yltänyt aiempien vuosien lukemiin. Ekonomistit ennustavat
talouden kääntyvän parempaan vuoden 2025 aikana, mikä tarjoaa kauppiaille
mahdollisuuksia kehittää ja vahvistaa omaa liiketoimintaansa. Paytrailin tuoreessa
Verkkokaupan trendit 2025 -raportissa onkin paneuduttu siihen, miten siivittää oma kauppa
menestykseen.

Verkkokaupan trendit viitoittavat tietä tulevaan vuoteen

Verkkokaupan trendit 2025 -raportti perustuu asiantuntijoiden haastatteluihin. Mukana on
niin menestyneitä verkkokauppiaita kuin pitkään alalla vaikuttaneita asiantuntijoita.
Raportista löytyy näkemyksiä ajankohtaisiin teemoihin markkinatilanteesta asiakasdataan
ja -kokemukseen sekä tekoälyn hyödyntämisestä markkinointiin.
Trendejä kommentoidaan raportissa monesta näkökulmasta, ja tarjolla on myös niihin
liittyviä konkreettisia vinkkejä kauppiaille. Tällä kertaa trendeiksi hahmottuivat seuraavat
ilmiöt:

  • Tiukka talous pakottaa keskittymään olennaisen
  • Halpakauppa haastaa markkinoinnin
  • Tekoälyyn varautuminen vaatii valmiuksia
  • Oma luotettava asiakastieto varmistaa jatkuvuutta
  • Hyvä tuote mahdollistaa onnistumisen – myös kansainvälisesti
  • Vastuullisuuteen on löydettävä oma kulma
kaikki trendit

Katsaukseen haastateltiin seuraavia asiantuntijoita:

  • Kalle Gummerus, yrittäjä, perustaja ja toimitusjohtaja, VIBAe
  • Leevi Parsama, digitaalisen kaupan asiantuntija
  • Juha Saarinen, verkkokaupan konsultti, Columbia Road
  • Laura Saarinen, toimitusjohtaja, Lilja the Label
  • Mika Syrenius, verkkokauppa-aktivisti, Managing Partner, Snowball Growth
    Partners
  • Suvi Tikkanen, markkinointijohtaja, ja Markus Laurio, toimitusjohtaja, Paytrail

Maksamisen trendinä turvallisuushakuisuus


Trendiraportissa on pohdittu myös maksamisen uusimpia ilmiöitä. Yleisesti ottaen
kuluttajien maksumieltymykset muuttuvat hitaasti, ja viime vuosien merkittävin muutos on
ollut mobiilimaksamisen esiinmarssi. Nyt mobiilimaksamisen kasvu näyttää tasaantuneen,
ja mobiilimaksutapojen käyttö on vakiintunut noin 30 prosentin tasolle.
Sen sijaan uusi, ajankohtainen ilmiö maksamisen kentällä on turvallisuushakuisuus.
Erilaiset verkkomaksamiseen liittyvät huijaukset ja petokset ovat olleet viime aikoina paljon
esillä. Se on saanut kuluttajat varovaisemmiksi ja pohtimaan entistä tarkemmin, onko
ostotapahtuma luotettava.

Turvallisuuden parantamiseksi ollaan valmiita sietämään kohtuullisia lisäaskeleita ilman,
että se tuntuu vaivalloiselta. Syynä on se, että verkossa maksaminen on kehittynyt
yleisesti todella sujuvaksi. Enää ei tarvitse kaivaa esiin pankin tunnuslukuja, vaan jopa
tunnistautuminen hoituu kätevästi mobiililaitteella.

Verkkokauppiaille tämä tarkoittaa, että turvallisuuteen panostaminen ei ole enää
ylimääräinen este asiakkaan ostokokemuksessa, vaan sen sujuvuuden varmistaja. Tutut
maksutavat ja maksunvälittäjät herättävät luottamusta ja lisäävät ostohalukkuutta, ja
toisaalta totutusta maksuprosessista poikkeaminen voi aiheuttaa turhaa
epävarmuutta. Maksuvaiheen koetaan usein myös varmistavan koko kaupasta ostamisen
turvallisuuden, kun maksaminen tapahtuu tuttujen ja luotettavien toimijoiden kautta.

Tutustu muihin verkkokaupan trendeihin ja ajankohtaisiin teemoihin

Tutustu muihin verkkokaupan trendeihin ja ajankohtaisiin teemoihin
Lisää näkökulmia verkkokaupan trendeihin sekä konkreettisia vinkkejä löydät
Verkkokaupan trendit 2025 -raportistamme. Siinä tarjoilemme tuoreita näkemyksiä
esimerkiksi tekoälystä, vastuullisuudesta, tuotteistamisesta ja datan hyödyntämisestä.
Lukuiloa!