·

Tuloksellista verkkokauppamarkkinointia datan avulla 

Sanoman datayhteistyö ja oman asiakasdatan hyödyntäminen kiihdyttävät yhdessä verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua. Verkkokaupan markkinointistrategi Mia Lähdesalmi ja Datan  Business Manager Veli-Matti Nurmela avaavat, miten dataa kannattaa hyödyntää.  

Verkkokaupan asiakasuskollisuus syntyy, kun asiakkaalle tarjotaan inspiroivia, henkilökohtaisesti räätälöityjä  kokemuksia, jotka perustuvat luottamukseen ja palvelun sujuvuuteen. Tämä onnistuu parhaiten, kun  asiakasdataa käytetään tehokkaasti – ja kun uskollisuuden kehitystä seurataan oikeilla mittareilla.  Esimerkiksi prefenssiprosentti, eli kuinka moni asiakas valitsee brändisi kilpailijan sijaan, on keskeinen  mittari asiakasuskollisuuden seurannassa. Sanoman datayhteistyö tukee tämän mittarin kasvattamista tarjoamalla oikea-aikaisia viestejä, toistuvaa näkyvyyttä ja jatkuvaa vuorovaikutusta – elementtejä, jotka  vahvistavat verkkokauppaasi sitoutumista. Näiden ansiosta asiakkaan preferenssi vahvistuu ja brändisi pysyy  top-of-mindissa juuri silloin, kun ostopäätös tehdään. 

Sanoman datayhteistyöllä voit kohdentaa tarkasti ja tehokkaasti 

Sanoman Mukautetut yleisöt -palvelu vie asiakasdatan hyödyntämisen tehokkaalle tasolle. Voit tavoittaa  palvelun avulla Sanoman laajassa digiverkostossa juuri ne asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai  palveluistasi tai jo ostaneet niitä. Voit lisäksi voit laajentaa kohderyhmääsi parhaimpia asiakkaitasi  muistuttavilla look-a-like-yleisöillä, jotka ovat valmiita tekemään ostopäätöksiä. 

Esimerkiksi erään yhteistyökumppanimme nykyasiakkaille kohdennetussa kampanjassa vain hieman alle 10  % klikeistä tuli omasta yleisöstä, mutta kampanjan konversioista näistä klikeistä saatiin lähes 60 %. Tämä  osoittaa, kuinka tehokasta on tavoittaa oikeat yleisöt oikeaan aikaan. 

Sanoman datayhteistyö mahdollistaa asiakaskäyttäytymisen tarkemman analysoinnin, jolloin voit luoda  asiakkaille entistä osuvampia ja houkuttelevampia tarjouksia.  

Oman datan voima asiakasuskollisuuden kasvattamisessa – hyödynnä tekoälyä, personointia ja  asiakaspalautetta 

Oman asiakasdatan aktiivinen hyödyntäminen on tehokas tapa parantaa asiakasuskollisuutta. Tekoäly auttaa  analysoimaan sekä ostokäyttäytymistä että asiakkaan itse antamaa zero party dataa, kuten kyselyvastauksia  ja tuotearvosteluja. Näiden pohjalta voidaan personoida tarjouksia entistä tarkemmin ja kohdentaa  esimerkiksi vaelluskengät ostaneille rinkkoja tai muita vaellustuotteita. Tämä lisää asiakasarvoa ja kannustaa  palaamaan ostoksille. 

Keräämällä ja hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista dataa lojaliteettiohjelman kautta  voidaan kehittää asiakaskokemusta jatkuvasti. Datan perusteella yksilöllisesti räätälöidyt edut, viestit ja  palkinnot lisäävät asiakkaiden sitoutumista, eli customer engagement -mittaria, joka kuvaa asiakkaan  aktiivisuutta, kuten pisteiden käyttöä ja viesteihin reagointia. Kun asiakas kokee saavansa arvoa, hänen  vuorovaikutuksensa verkkokaupan kanssa kasvaa. Oman datan avulla pystyt myös kehittämään  markkinointistrategioita jatkuvasti asiakaskannan käyttäytymisen mukaan, mikä luo mahdollisen syklin  asiakasuskollisuuden ja konversioiden kasvulle. 

Vinkki: Hyödynnä Sanoman kanavat mobiilisovellusten käyttäjien tavoittamiseen 

Erityisesti sovelluskäyttäjät, jotka eivät ole antaneet notifikaatiosuostumustaan tai uutiskirjelupaa, voivat  olla vaikeasti sitoutettavia. Joskus jopa tietämättään, vaikka he haluaisivatkin olla vuorovaikutuksessa  verkkokauppasi kanssa. Tässä voit ottaa Sanoman kanavat apuun. 

Hyödyntämällä Sanoman datayhteistyötä voit saavuttaa tämän ryhmän kohdennetusti eri kanavien kautta,  kuten bannerimainonnalla tai videolla. Mainoksesi voi näyttäytyä asiakkaallesi vaikka 30 sekunnin videona  Voice of Finlandin katkolla. Tämä takaa, että tavoitat asiakkaasi, vaikka he eivät olisi antaneet uutiskirjelupaa  tai sallineet notifikaatioita – voit saavuttaa heidät silti Sanoman kanavien kautta. 

Panosta tuottavimpiin asiakkuuksiin ja laajenna asiakaskuntaasi 

Jos seuraat jo asiakkaasi arvoa koko asiakkuuden elinkaaren – Customer Lifetime Value (CLV) eli asiakkaan  elinkaariarvo – ajalta, auttaa oman asiakasdatasi hyödyntäminen keskittämään tai painottamaan  markkinointipanostuksia tuottavimpiin asiakkuuksiin. Jos esimerkiksi 20 % asiakkaistasi tuo 80 %  liikevaihdosta, kannattaa näihin tuottaviin asiakkaisiin panostaa enemmän. Samalla tekoäly ja yleisöanalyysit  auttavat laajentamaan kohderyhmääsi uusiin asiakkaisiin, jotka ovat parhaiten linjassa nykyisten parhaiden  asiakkaidesi kanssa. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden saavuttaa korkeampia konversioita ja kasvattaa  liiketoimintaasi. 

Panosta tuottavimpiin asiakkuuksiin ja laajenna asiakaskuntaasi 

Verkkokaupan menestyksessä asiakasdatan hyödyntäminen on jo itsestäänselvyys, mutta jotta siitä saa  kaiken irti, tarvitaan fiksuja työkaluja ja osaavia kumppaneita. Sanoman datayhteistyö mahdollistaa tarkasti  kohdennetut kampanjat, jotka perustuvat reaaliaikaiseen asiakaskäyttäytymiseen. Saat aidosti lisää peittoa – tavoitat nekin, joihin omat kanavasi ei yllä. Lisäksi viestiä ei tarvitse jatkuvasti keksiä uudelleen: toisin kuin  uutiskirjeissä tai notifikaatioissa, sama sisältö voi toistua tehokkaasti niin ettei se tunnu häiritsevältä – saat  paljon enemmän toistoa pienemmällä vaivalla ja kustannuksella. Juuri nämä yhdessä pitävät brändisi top-of mind-asemassa. Ostohetken tulessa asiakas osaa mennä suoraan verkkokauppaasi eikä päädy turhaan  googlailemaan. Kun verkkokauppasi pysyy näkyvillä ja relevanttina koko asiakaspolun ajan, ei synny vain  kertamyyntiä vaan myös pitkäaikaista asiakasuskollisuutta, mikä voi nostaa kauppasi asiakaspreferenssiä. 

Ota siis rohkeasti yhteyttä ja vie liiketoimintasi uudelle tasolle Sanoman datayhteistyön avulla! 

Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi työskennellyt viiden vuoden ajan verkkokaupan globaalin markkinointistrategian parissa Zalandon Keski- ja Etelä-Euroopan isoilla markkinoilla. Datan Business  Manager Veli-Matti Nurmela vastaa Sanomalla kohdennusdataan liittyvästä liiketoiminnasta. Hänellä on yli  10 vuoden kokemus digimainonnasta ja datasta. 

Tutustu asiakastarinoihin: