Verkkokauppamarkkinaa ei ole vielä jaettu
Verkkokauppa kääntyi kasvuun jo 1990-luvulla. Paljon on tapahtunut sen jälkeen: ostaminen netissä on kasvanut räjähdysmäisesti, ja mukaan on tullut monia uusia pelaajia.
Kuulin itse ensimmäistä kertaa 2000-luvun taitteessa, että verkkokauppamarkkina on jo jaettu. Amazon saavutti merkittävää suosiota markkinalla ja tunnelma joissain pöydissä oli, että turha tässä on enää mitään yrittää.
Näin jälkiviisaana voin sanoa, että se ei ollut totta. Historia on todistanut, että markkina ei todellakaan ollut valmis. Viimeiset vajaat 25 vuotta ovat tuoneet mukanaan runsaasti uusia lähtöjä, innovaatioita ja konsepteja – ja kaikkea ei ole vieläkään nähty.
Nostan nykypäivästä kaksi esimerkkiä, jotka näyttävät, että markkinalla on yhä otettavaa.
Ensimmäinen on Vinted. 16 vuotta sitten perustettu yritys, joka on olemassaolonsa aikana kulkenut pienestä kotimarkkinastaan Liettuasta Euroopan laajuiseksi ilmiöksi. Vinted löysi vertaisverkkokaupasta markkinaraon ja konseptin, joka puree tänä päivänä. Kun nykyinen taloudellinen tilanne ja halu kuluttaa kestävästi yhdistyi, syntyi kuluttajatarve uudelle liiketoiminnalle. Lopputulos on uskomaton kasvutarina.
Toinen esimerkki on Temu. Sen emoyhtiö on PDD Holdings, joka on kiinalaisen verkkokauppajätti Pinduoduon omistajayhtiö. Konsernin perusti Colin Huang vasta yhdeksän vuotta sitten Kiinassa. Kevyt taserakenne, mahdollisimman suora yhteys kiinalaisten valmistajien ja kuluttajien välillä, pelillistäminen ja voimakas markkinointi ovat luoneet nopeassa tahdissa yhden maailman suurimmista verkkokaupoista.
Esimerkit osoittavat, että jos tunnistat kuluttajatarpeen ja keinon luoda uutta arvoa vallitsevassa markkinatilanteessa, vain taivas on rajana. Niinpä esitän kysymyksen suomalaisille verkkokauppiaille: missä aiot itse olla kymmenen vuoden päästä?
Kaikki verkkokauppa nojaa sujuvaan ostokokemukseen – aina kännykällä tai tietokoneella tehdystä ostosta viimeiseen kilometriin saakka. Me Postissa teemme töitä tämän eteen jatkuvasti. OmaPosti-sovellus uudistui viime vuonna, ja kehitämme sitä verkko-ostajan tarpeisiin. Jo nyt sovelluksella on noin miljoona aktiivista kuukausikäyttäjää. Tuomme myös uusia palveluja pakettien noutamiseen, esimerkiksi laajentamalla ulkoautomaattien verkostoa. Kaj Kulp vastaa Postin verkkokauppapalveluista ja seuraa tiiviisti markkinan kehitystä Postin verkkokauppa-asiakkaiden rinnalla. Kaj on myös Digital Commerce Finlandin hallituksen jäsen.
Kaj Kulp vastaa Postin verkkokauppapalveluista ja seuraa tiiviisti markkinan kehitystä Postin verkkokauppa- asiakkaiden rinnalla. Kaj on myös Digital Commerce Finlandin hallituksen jäsen.