Payments in the Nordics: viisi vinkkiä, joiden avulla vahvistat kilpailukykyäsi markkinoilla
Me Svealla kartoitamme vuosittain pohjoismaalaisten kuluttajien maksamiseen liittyviä tarpeita, käyttäytymistä ja asenteita kuluttaja- ja asiantuntijahaastatteluihin pohjautuvan Payments in the Nordics -tutkimuksen avulla. Tässä blogissa esittelen viimeisimmän tutkimuksemme keskeisimmät opit sekä annan viisi vinkkiä, joiden avulla vahvistat kilpailukykyäsi markkinoilla optimoimalla maksutarjontasi vastaamaan pohjoismaalaisten kuluttajien tarpeita ja odotuksia.
Muutokset taloudessa vaikuttavat kuluttajien maksutottumuksiin
Viime vuosien taloudellinen tilanne on vaikuttanut merkittävästi pohjoismaalaisiin kuluttajiin ja heidän maksutottumuksiinsa. Hintojen ja korkojen nousu sekä ostovoiman heikkeneminen ovat herättäneet huolta kuluttajien keskuudessa ja vaikuttaneet paitsi kuluttajien ostotottumuksiin myös heidän maksutapavalintoihinsa.
Samalla pohjoismaalaisista kuluttajista on tullut maksamisen suhteen yhä vaativampia, ja mikäli maksuprosessi ei vastaa heidän odotuksiaan, saattavat he turhautua ja jopa keskeyttää ostotapahtumansa. Maksaminen onkin noussut yhä suurempaan rooliin kuluttajien ostopolulla ja siksi on erittäin tärkeää, että kauppiaat tarjoavat asiakkaillensa juuri näiden tarpeisiin sopivat maksutavat.
Tarjoa asiakkaillesi vaivaton maksukokemus
Pohjoismaisessa kulutusympäristössä helpot ja sujuvat maksut ovat ensiarvoisen tärkeitä, ja ne vaikuttavat merkittävästi maksutavan valintaan niin verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälöissä. Kauppiaana voit helpottaa asiakkaan ostamista tekemällä maksamisesta mahdollisimman vaivatonta.
Payments in the Nordics -tutkimuksessamme käymme läpi trendejä, jotka heijastuvat kuluttajien maksutapavalintoihin. Poimin tähän blogiin viisi vinkkiä, joiden avulla mukaudut kuluttajien muuttuviin maksutottumuksiin ja vahvistat kilpailukykyäsi markkinoilla.
- Panosta turvalliseen maksukokemukseen – 36 prosenttia kuluttajista pitää turvallisuudentunnetta tärkeimpänä tekijänä maksutapaa valittaessa
Taloudellinen epävarmuus sekä suosiotaan kasvattavat ulkomaalaiset verkkokaupat ovat lisänneet kuluttajien huolta maksamisen turvallisuudesta. Tutkimuksemme mukaan yhä useampi pohjoismaalainen kuluttaja on sitä mieltä, että turvallisuudentunne on tärkein tekijä maksutapaa valittaessa. Helppojen ja turvallisten maksujen kasvava merkitys lisääkin Pohjoismaissa toimiviin yrityksiin kohdistuvaa painetta – kyky vastata kuluttajien odotuksiin tulee erottamaan menestyjät muista.
- Huomioi paikalliset maksutavat
Tutkimuksemme tulokset korostavat paikallisuuden merkitystä kuluttajien maksumieltymyksissä. Pohjoismaissa kuluttajien maksutapoihin liittyvät tarpeet, käytösmallit ja asenteet vaihtelevat maittain, ja varmistaakseen sujuvan maksukokemuksen kauppojen kannattaa perehtyä syvällisesti oman markkina-alueensa paikalliseen maksukulttuuriin.
- Optimoi verkkokauppasi maksut mobiililaitteille – yli 50 prosenttia kuluttajista teki viimeisimmän verkko-ostoksensa matkapuhelimella
Verkkokauppaostoksia tehdään eniten matkapuhelimilla – tutkimuksemme mukaan yli puolet pohjoismaalaisista kuluttajista teki viimeisimmän verkko-ostoksensa matkapuhelimella. Sujuvan ostokokemuksen varmistamiseksi kauppojen onkin syytä optimoida myös verkkokauppansa maksut mobiililaitteille. Maksamisen takkuaminen mobiililaitteilla on yksi merkittävimmistä tekijöistä, joka saa kuluttajan keskeyttämään ostotapahtumansa.
- Yhtenäistä maksutavat kaikissa kanavissa
Tutkimuksemme mukaan pohjoismaalaiset kuluttajat arvostavat joustavia tapoja tehdä ostoksia ja moni kuluttaja hyödyntääkin useaa eri myyntikanavaa ostopolkunsa aikana. Kuluttaja saattaa esimerkiksi tutkia tuotetta verkossa ja mennä kivijalkamyymälään kokeilemaan tuotetta ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Tämä edellyttää kaupoilta yhteistyötä eri myyntikanaviensa välillä, ja samanlainen tarjoama esimerkiksi maksutapojen muodossa mahdollistaa kuluttajille yhdenmukaisen ostokokemuksen.
- Panosta myös B2B-maksutapoihin – 25 prosenttia kuluttajista haluaisi maksaa myös B2B-ostoksensa digitaalisesti
Digitalisaatio on saamassa jalansijaa myös B2B-maksuissa – kuluttajamaksujen kehittyessä yhä digitaalisemmiksi kasvavat odotukset myös yritysten välisiä maksuja kohtaan. Tutkimuksemme mukaan yrityksen puolesta ostoja tekevistä kuluttajista 25 prosenttia haluaisi maksaa myös B2B-ostoksensa digitaalisesti. Yritysten välisen kaupan tehokkaat maksuvaihtoehdot ovatkin kaupoille elintärkeitä, jotta ne voivat täyttää myös B2B-asiakkaidensa erilaiset vaatimukset ja välttää näin menettämästä asiakkaita.
Payments in the Nordics
Payments in the Nordics on Svean julkaisema raporttisarja, jossa kartoitetaan Pohjoismaiden maksuympäristöä. Sarjassa käsitellään maksuvälinealan kehitystä sekä maksutapoihin liittyviä nousevia kuluttajatrendejä. Payments in the Nordics -raportteja on julkaistu vuodesta 2022 lähtien. Lataa tutkimustulokset käyttöösi Svean kotisivuilta.