·

Vuoden kasvuyritys – Tutustu Kameratorin verkkokauppiaaseen

Kuka olet ja mistä tulet?

Hei!

Olen Juho Leppänen, maailmalla ja pk-seudulla kasvanut, mutta 15 vuotta sitten Tampereelle lähemmäs suvun juuria kotoutunut kauppias.

Kerro verkkokauppa tarinasi/ mistä idea Kameratoriin tuli?


Koko lukioajan tein kameroiden ostomyyntiä rahoittaakseni pahasti laukalle lähtenyttä lounas- ja elokuvabudjettiani johon lukion sijainti Helsingin keskustassa oli minut ajanut. Huomasin voivani ostaa isompia kasoja ja myymällä ne yksittäin saavani voittoa.

Muutettuani Tampereelle piti valita mitä sitä isona tekisi. Yliopiston ovet olisivat auenneet papereilla, mutta intoa siihen oli vähemmän. Valokuvaustyöt, joita olin tehnyt toiminimellä, olivat huomattavan kilpailtuja. Kamerapuolella oli kysyntää ja koko Suomessa hyvin vähän tarjontaa.

Perustettin Kameratori osakeyhtiöksi 2010 lapsuudenystäväni Jussin kanssa ja saatiin pienellä alle 10 000€ alkupääomalla jo 267 000€ liikevaihtoa ekana vuonna. Kasvu jatkui vahvana pari seuraavaakin vuotta – osittain eBayhin harvinaisuuksia listaamalla ja osittain suomalaisen kuvausalan patoutuneen kysynnän laukeamisena. Verkkokaupasta emme oikein tienneet loppuen lopuksi mitään, mutta siinä samalla touhutessa asioita oppi. 2010-2016 me oikeastaan opeteltiin verkkokaupan ja kansainvälisen kaupan perusteita. 2016 siirsimme fokuksen vahvasti filmikameroihin ja niiden tarvitseman huoltotoiminnan ja testauslaitteiston kehittämiseen ja 2018 olimme jo Euroopan suurin huoltoosaamisen keskittymä ja volyyymit alkoivat tarvita parempaa rakennetta.

Kun ensimmäiset itserakennetut toiminnanohjausjärjestelmät alettiin ottaa käyttöön 2019 kasvu filmikameroiden kysynnässä oli jo paljon suurempaa kuin meidän prosessointikyky. Siitä lähtien ollaan parannettu järjestelmiä, luotu oma kamerateknikkokoulu ja valmistauduttu skaalautumiseen skaalautumalla jo neljässä vuodessa yli 300%.

Kameratori palkittiin 2024 ecom summit & Awardsissa, mikä tekee siitä vuoden kasvuyrityksen?

Intohimon kautta valitsimme todella monimutkaisen ja vaikean vertikaalin. Tuotteiden uniikkius luo kaikennäköisiä haasteita – siitä että historiamme aikana on pitänyt kuvata 1.5-2 miljoonaa tuotekuvaa uniikeista tuotteista, aina siihen että verottajan kanssa ollaan jouduttu luomaan sääntöjä miten meitä verotetaan, kun kukaan muu ei ole koskaan ollut myynyt käytettyä EUn ulkopuolelle kuluttajille. Mekaanisten kameroiden korjaaminen ja varaosien ostaminen vanhojen mestareiden varastoista ympäri Eurooppaa on sitten vielä ihan oma lukunsa.

Meillä kesti ensimmäinen kymmenen vuotta vaan oppia tekemään kaikki tarvittava ja saada tarpeeksi kasvatettua toimintaa, että voisimme edes kunnolla harkita vastaavamme kysyntään. Koronan tuoma piikki harrastuneisuudessa auttoi myyntiä 2020-21, mutta sen jälkeen kasvu on tehty vain edellisen vuosikymmenen aikana luotujen perustuksien päälle nopeammin rakentamalla kuin paljaalle maalle rakentamista koittavat kilpailijat tai c2c kauppiaat.

Lisäksi kasvussa auttaa merkittävästi firman työntekijöiden palo asialle ja johtoryhmän hartioiden leveys – 50% vuosikasvukin tuntuu siltä ettei kukaan polta kynttilää molemmista päistä.

Mikä on suurin intohimosi?


Konseptina: Tulevaisuuden mahdollisuuksien ymmärtäminen ja sillä kyvyllä toisten ihmisten auttaminen.

Käytännössä: Neljä lastani ja heidän ihana äitinsä. 

Mitä ihmiset eivät tiedä sinusta?


Tykkään olla myös kameran etupuolella, ainakin vlogimaisessa tilanteissa ja siitä on ollut paljon hyötyä orgaanisen somen ja tarinankerronnan kannalta myös firmalle. Esimerkiksi meidän prosessin puolitoistatuntinen Behind the Scenes video on kerännyt reilusti yli 400 tuhatta katselukertaa YouTubessa: https://youtu.be/CQpAXLTFpAM?si=kGixm5ZYnPmgkRR1