Mobiiliostaminen muokkaa verkkokauppaa kiihtyvällä tahdilla
Mobiiliostamisen suosion kasvaessa verkkokauppojen on huomioitava entistä paremmin mobiiliostajien tarpeet
Vipps MobilePay
Vipps MobilePay, tutummin MobilePay, on toiminut Suomessa jo yli 10 vuotta helpottaen lähes kolmen miljoonan suomalaisen arkea ja maksamista. MobilePayn tarina lähti liikkeelle henkilöiden välisistä rahansiirroista, joka on edelleen iso osa MobilePayn liiketoimintaa. Norjalaisen Vippsin ostettua tanskalaisen MobilePayn MobilePaysta tuli osa pohjoismaista Vipps MobilePay yhtiötä. Vipps MobilePay tarjoaa maksu- ja tunnistautumisratkaisuja jo kymmenille tuhansille yrityksille Pohjoismaissa. Vipps- ja MobilePay-sovelluksen käyttäjiä löytyy Pohjoismaista jo 12 miljoonaa.
Mutta mitä tekemistä MobilePaylla on verkkokaupan ja mobiiliostamisen kanssa? MobilePay löytyy jo yli 2,8 miljoonan suomalaisen älypuhelimesta ja moni on tottunut käyttämään MobilePayta maksutapana myös verkkokaupassa. MobilePay löytyy osana usean maksuvälittäjän checkout -tuotteita, mutta nykyisin Vipps MobilePay tarjoaa yhä enemmän omia ratkaisujaan kauppiaille, uusimpana näistä Vipps MobilePayn oma Checkout-ratkaisu.
Miksi mobiilishoppailijat kannattaa huomioida verkkokaupan optimoinnissa?
Keskivertosuomalainen käyttää älypuhelintaan päivässä runsaat 3 tuntia ja 35 minuuttia*. Tämä on yhteensä huimat 78 475 minuuttia vuodessa. Vml.com** -tutkimuksesta ilmenee, että 18–54-vuotiaat käyttävät puhelimiaan enemmän kuin yli 55-vuotiaat ihmiset, eli älypuhelinten ääressä vietetty aika on joissain ikäluokissa reilusti enemmän kuin keskivertosuomalainen. Samaisesta tutkimuksesta nähdään, että 18–54-vuotiaat myös suosivat verkkokaupoista ostamista enemmän kuin muut ikäryhmät. Tästä voidaankin päätellä, että potentiaalisimmat verkossa ostajat viettävät puhelimellaan aikaa keskimäärin yli neljä tuntia päivässä. Muu aika luultavasti meneekin nukkuessa, opiskellessa, työpalavereissa ja töissä, harrastuksissa jne. Eli potentiaalinen shoppailuaika mitä todennäköisimmin tapahtuu aikana, joka vietetään puhelimen ääressä, minkä vuoksi mobiilishoppailijoiden huomioiminen on entistäkin tärkeämpää.
Lähde: *https://datareportal.com/reports/digital-2024-finland, **https://www.vml.com/campaign/trailblazers-of-tomorrow
Shoppailun lisäksi myös maksaminen tapahtuu yhä useammin mobiililaitteella. Yllä esitetty eCommerce Data Basen (ECDB) tutkimus osoittaa, että vaikka verkko-ostamisen osuus koko maailman vähittäiskaupasta on vasta noin 20 prosenttia, verkko-ostoksista jo yli puolet tehdään mobiililaitteella ja tämä lukema nousee vahvasti vuosi vuodelta. Kyseessä ei siis ole ohimenevä trendi, vaan mobiiliostaminen on tullut tänne jäädäkseen.
Yksinkertaistamalla saadaan kokonaisukuvaa selkeämmäksi
Verkkokauppa on kaikessa yksinkertaisuudessaan verkkosivu, jonne mennään etsimään jotakin ja josta lähdetään sen jälkeen pois. Se tapahtuiko tässä välissä myyntiä on niin monesta eri tekijästä kiinni, ettei minun osaaminen, eikä varmaan myöskään teidän lukijoiden aika riitä kaikkien mahdollisten tekijöiden erittelyyn tässä tekstissä. Keskitytään siis kokonaisuuksiin, joihin meidän vaikutusalue yltää.
Yllä olevassa kuvassa näemme yksinkertaistetusti kuluttajan ostopolun verkkokaupassa. Kuten kuvaan piirretty ympyrä indikoi, MobilePayn vaikutusalue alkaa jo asiakkaan tietojen syöttämisestä ja jatkuu maksun kautta itse maksun vahvistamiseen. Mikäli pohdit, miten tietojen syöttäminen ja MobilePay liittyvät toisiinsa, niin jatkamalla lukemista tämä selviää hyvinkin nopeasti.
Manuaalinen tietojen näpyttely on riski menettää asiakas
Vipps MobilePayn keräämän datan mukaan 20,8 % asiakkaista jättää ostoprosessin kesken, kun heitä pyydetään täyttämään osoite- sekä nimitietoja manuaalisesti. Data on peräisin MobilePay Checkout -tuotteesta, johon kuuluu osana vaihtoehto yhteystietojen jakoon oman MobilePay -profiilin kautta. Teknisesti ratkaisuna tässä toimii MobilePay Login, joka on integroituna osaksi Checkout -kokonaisuutta.
Yli 20 prosentin drop-off ei kuitenkaan johdu yksistään lomakkeiden täyttämisestä, sillä osa kuluttajista etenee verkkokaupan kassalle joko uteliaisuudesta tai hetken mielijohteesta, joka saattaakin kadota juuri ennen ostoprosessin suorittamista loppuun. Vipps MobilePayn datan pohjalta olemme kuitenkin huomanneet, että hyödyntämällä olemassa olevia tietoja ulkoisesta järjestelmästä, kuten tässä tapauksessa MobilePaysta, voidaan drop-off tiputtaa jopa 12,6 %:iin. Parannusta melko mukavat 60,6 %:ia.
Maksamisen tulisi olla asiakkaalle niin helppoa kuin mahdollista
Verkossa maksaminen puhelimella ei ole niin helppoa tänäkään päivänä kuin voisi kuvitella, sillä monet maksutavat eivät vieläkään ole yhteensopivia älypuhelimien kanssa. “Perinteinen” verkkokaupan kassa on käypä ratkaisu monelle, mutta erityisesti mobiilissa maksamisen pitäisi olla asiakkaalle saumatonta ja helppoa. Ostajan puhelimesta löytyvä mobiililompakko, joka sisältää tämän maksukortit, tekee ostamisesta helppoa. Asiakkaan ei tarvitse näppäillä maksukortin tietoja verkkokauppaan erikseen taikka suorittaa ylimääräisiä välivaiheita tai vahvistuksia, jotka vievät heiltä aikaa ja vaivaa. Mitä enemmän aikaa ja vaivaa asiakkaan pitää nähdä maksamisen eteen, sitä isompi riski sinulla kauppiaana on menettää ostaja viime metreillä.
Mobiililompakot eivät ole tehokkaita ainoastaan kuluttajille, vaan niiden huomioiminen on myös tehokkaampaa kauppiaan kannalta. Vertasimme MobilePay Checkout -tuotteen maksudataa Norjassa ja maksutavan korrelaatio ostokonversioon on hyvin selkeä.
Maksutavan konversio onnistuneeseen tilaukseen:
• MobilePay (Norjassa nimellä Vipps) 94,2 %*
• Manuaalisesti syötetty maksukortti (Visa tai MasterCard) 76,9 %
Ero maksutapojen välillä voi siis olla hyvinkin merkittävä. Kuluttajien suosimat maksutavat kannattaakin tehdä ostajalle mahdollisimman helpoksi löytää.
*MobilePay -maksutapahtuman keskimääräinen onnistumisprosentti on noin 98,5 %, eli yllä esitetyt lukemat eivät kuvasta maksutapahtuman onnistumista vaan ostajan käyttäytymistä maksutavan valinnan jälkeen.
Pikamaksuilla sujuvuutta ostamiseen
Pikamaksaminen tarkoittaa perinteisestä verkkokaupan ostopolusta poikkeavaa tapaa tehdä ostos, jossa ostoprosessi voidaan aloittaa esimerkiksi suoraan tuotesivulta sen sijaan, että tuotetta ensin lisättäisiin ostoskoriin. Eri maksupalveluiden tarjoajien pikamaksupainikkeet saatetaan helposti nähdä riskinä menettää mahdollinen lisämyynti kassalla, mutta asiakkaan tarpeita ei kannata tässä(kään) vaiheessa sivuuttaa. Vipps MobilePay julkaisee pian täysin uuden Express Checkout -ratkaisun Suomessa. Tällä ratkaisulla verkkokauppias voikin jättää pyramididiagrammin ympyröidyn osuuden Vipps MobilePayn hoidettavaksi. Tällöin ostajan ei tarvitse syöttää tietojaan lomakkeisiin, näppäillä korttinumeroita tai miettiä mistä tuote noudetaan, sillä ostaja voi määrittää oletusvalinnat jo etukäteen.
Voit lukea lisää Vipps MobilePayn ratkaisuista täältä.
Mikäli haluat jutella aiheesta lisää, niin allekirjoittaneeseen saa olla yhteydessä suoraan sähköpostitse tai LinkedIn:in kautta.
tino.virtanen@vippsmobilepay.com & LinkedIn