Mitä on pr ja miksi siihen pitäisi panostaa?
PR-ammattilaisilta kysytään usein, mitä PR käytännössä tarkoittaa ja miksi yritysten pitäisi panostaa siihen. Vaikka PR on käsitteenä useimmille jossain määrin tuttu, sen toteuttamistavat ja merkitys saattavat olla hämärän peitossa. Tässä blogissa kerromme, mitä PR on ja miksi se siitä on hyötyä myös verkkokaupoille.
Mitkä ovat PR:n kolme keskeisintä asiaa?
Mitkä ovat PR:n kolme keskeisintä asiaa?
Mediasuhteet: PR-ammattilaiset auttavat yrityksiä rakentamaan suhteita toimittajiin. Vahvojen mediasuhteiden kautta yrityksen brändi ja asiantuntijat tulevat toimittajille tutuiksi, jolloin on helpompi saada yrityksen uutisia ja asiantuntemusta esille. Mediasuhteiden rakentamisen tavoitteena on lisätä yrityksen uskottavuutta ja näkyvyyttä.
Ansaittu media: Kun yritys mainitaan lehdessä, radiossa tai vaikkapa aamu-tv:ssä, sitä kutsutaan ansaituksi mediaksi. Ansaittua medianäkyvyyttä saadaan vahvojen mediasuhteiden kautta, ja vaikka näiden suhteiden rakentaminen on pitkä prosessi, tuloksia voi syntyä nopeastikin. PR-ammattilaiset auttavat yrityksiä löytämään toimittajia kiinnostavat tarinat ja näkökulmat. He tuntevat journalismin kentän ja toimittajien kiinnostuksen kohteet, mikä auttaa kohdentamaan viestin juuri oikealle medialle ja henkilölle.
Brändin rakentaminen: PR on ensisijaisesti brändin rakentamista. PR-ammattilaiset voivat auttaa tunnistamaan keskeiset viestintäelementit ja rakentamaan brändiä ansaitun median avulla liiketoimintatavoitteiden mukaisesti. PR-työ on tärkeä työkalu brändille, joka haluaa olla uskottava.
miksi yrityksen pitäisi panostaa PR:ään?
Nyt kun PR:n perusperiaatteet ovat selvillä, pohditaanpa miksi yritykset panostavat siihen. Esiin nousee kolme tyypillistä syytä.
Luottamuksen ansaitseminen: Jokainen yritys haluaa olla luotettava potentiaalisten asiakkaiden silmissä, ja strateginen, pitkäjänteinen PR-työ on yksi tärkeimmistä tekijöistä tässä suhteessa. Kun ihmiset luottavat yritykseen ja sen edustajiin, he valitsevat todennäköisemmin sen tuotteen tai palvelun.
Sivuston liikenteen ja myynnin kasvattaminen: PR ei ole vain toimittajien kanssa kaveeraamista – se on myös asiakashankintaa. Kun yritys näkyy tiedotusvälineissä, sen verkkosivustolla vierailee yleensä enemmän ihmisiä. Etenkin verkkokaupassa lisääntynyt liikenne tarkoittaa lisää myyntiä. Kannattaa kuitenkin muistaa optimoida verkkosivut, jotta kävijöiden on helppo löytää tarvitsemansa tuotteet tai palvelut sekä riittävästi tietoa niistä ostopäätöksen tueksi.
Markkinoinnin kustannustehokkuus: Brändin tunnettuuden rakentamisen uskotaan tyypillisesti olevan kallista lystiä, mutta mielikuva ei välttämättä pidä paikkaansa. PR on itse asiassa kustannustehokas tapa rakentaa brändiä, kunhan se tehdään suunnitellusti. PR voi korvata maksetun mainostilan, koska ansaittu medianäkyvyys on ilmaista. Ainoa kustannus on PR-toimiston veloittama hinta kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta, joka on pieni kulu, kun otetaan huomioon, että yhdestä kampanjasta saadun medianäkyvyyden rahallinen arvo voi olla kymmeniä miljoonia euroja.