·

Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes  viisi prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat  odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun  muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua  ihmetellään.

Digital Commerce Finlandin, Erikoiskaupan liitto Edun ja Kaupan liiton Verkkokauppapulssin* mukaan Suomessa toimiva verkkokauppa kasvoi vuoden toisella neljänneksellä lähes viisi  prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Samaan aikaan koko vähittäiskaupan  myynti kasvoi Tilastokeskuksen mukaan 1,4 prosenttia ja erikoiskaupan myynti 0,9 prosenttia. 

Jatkossa verkkokaupat odottavat myynnin kasvavan varsinkin ulkomailla. Edellisen  Verkkokauppapulssin yrityskyselyssä huhtikuussa kolmasosa kansainvälisille markkinoille myyvistä  verkkokaupoista odotti nopeaa, yli 10 prosentin kasvua seuraavalle 12 kuukaudelle. Nyt nopeaa  kasvua ulkomaille myynnissä odottaa jo 59 prosenttia. 

”Vaikka verkkokauppojen myynti etenkin Yhdysvaltoihin on kutistunut tullisotien ja yleisen  geopoliittisen epävarmuuden vuoksi, moni verkkokauppa tähtää nyt kansainvälisille markkinoille ja  varsinkin Eurooppaan,” Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja avaa Verkkokauppapulssin  tuloksia. 

Myös kotimaan verkkomyynnin odotetaan kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana, vaikka  odotukset ovat maltillisemmat kuin kansainvälisiltä markkinoilta saatavassa kasvussa. Kotimaan  markkinoilla nopeaa, yli 10 prosentin kasvua seuraavalle 12 kuukaudelle odottaa 36 prosenttia verkkokaupoista. Vaikka verkkokauppiaitten usko kasvun vauhdittumiseen on vahvistunut  keväästä, Suomen taloudellinen tila nähdään edelleen ongelmaksi myös online-kaupassa. 

”Verkkokaupat kokevat suurimmiksi kasvun esteiksi Suomessa kuluttajien heikon luottamuksen ja  ostovoiman sekä kiinalaisen halpakaupan kilpailun. Ostovoimaisempaa asiakaskuntaa tähyillään maan rajojen ulkopuolelta”, Kurjenoja kertoo.

Verkkokaupan kansainvälistymisessä on myös esteitä

Kasvuodotuksista huolimatta Verkkokauppapulssin tulosten mukaan kansainvälistymisessä on  kuitenkin omat hankaluutensa. Laajasta valikoimasta on vaikeaa erottua, vaikka myytävä tuote olisi  laadukas. Siksi markkinoinnin osaaminen ja resurssointi ovat kansainvälistymisessä olennaisia. Osa verkkokaupoista hyödyntää jo sujuvasti tekoälyn tuomia mahdollisuuksia esimerkiksi tilausten  ennustamisessa, mainonnan automaatiossa ja kielikäännösten tekemisessä, mutta osa on vasta  alkutekijöissä. 

”Verkkokauppojen on joskus vaikea löytää tutkimustietoa kohdemaan kuluttajista ja oikeita  kumppaneita tukemaan kansainvälistymiseen vaadittavassa kehitystyössä”, Digital Commerce  Finlandin digitaalisen kaupan johtaja Mirva Sandström kuvaa kansainvälistyvien verkkokauppojen  haasteita. 

Myös rahti- ja toimituskustannukset koetaan kansainvälisen myynnin hidasteina, ja osa  verkkokaupoista ihmetteleekin toimitusten hinnoittelua.

”Toimitukset ulkomailta Suomeen ovat heidän kokemustensa mukaan halvempia kuin lähetykset  Suomesta ulkomaille. Oma lukunsa on sitten vielä kiinalainen halpakauppa, johon toimitusmaksuja  ei aina näyttäisi sisältyvän ollenkaan”, Sandström summaa verkkokauppiaiden tuntoja. 

Sisustuksen verkkokaupassa ristiriitaisia odotuksia

Kosmetiikka-alan globaali kasvutrendi näyttää Verkkokauppapulssin mukaan jatkuvan Suomessa,  mutta ulkomaisessa kasvussa suurimmat odotukset ovat sisustuksen ja muodin verkkokaupoilla. 

”Meillä Suomessa on mielenkiintoisia sisustuksen ja muodin brändejä ja verkkokauppoja, jotka  uskovat siihen, että laadukkailla tuotteilla voitetaan kansainvälisiä markkinoita myös globaalin  hintakilpailun ja halpakaupan puristuksessa”, Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen korostaa. 

Kotimaisissa odotuksissa sisustusala on hyvin kahtiajakautunut. Osa sisustuksen verkkokaupoista  odottaa huomattavaakin kotimaisen kysynnän kasvua, mutta osa näkee verkkokauppansa myynnin  olevan sidoksissa rakennusalan suhdannealhoon – kuten myös rautakauppa. 

”Kun uusien asuntojen rakentaminen on vähäistä, eikä asuntokauppakaan ole lähtenyt kunnolla  vauhtiin, se heijastuu huonekalu- tai rautakaupan myyntiin kaikissa kanavissa”, Pöllänen toteaa. 

*Verkkokauppapulssi on vuosineljänneksittäin toteutettava verkkokauppojen yrityskysely, johon  vastaa tyypillisesti noin 100–200 yritystä. Vastaajille toimitetaan verkkokaupparaportti, joka  käsittelee verkkokaupan kehitystä kyselyn tuloksia laajemmin ja hyödyntää myös muita  tietolähteitä. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja vastaa yrityskyselyn tulosten  analysoinnista ja verkkokaupparaportin sisällön tuottamisesta.

Lisätietoja:  

Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto 
Puh. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi 

Mirva Sandström, Digital Commerce Director, Digital Commerce Finland 
Puh. 0400 984 141, mirva.sandstrom(at)digitalcommerce.fi 

Ulla Pöllänen, toimitusjohtaja, Erikoiskaupan liitto ETU ry 
Puh. 050 300 1660, ulla.pollanen(at)etu.fi 

Kaupan liitto on elinkeinoelämän suurimman toimialan kaupan ääni yhteiskunnassa. Yhdistämme  koko alan vähittäis- ja tukkukaupasta digitaaliseen kauppaan. Neuvottelemme kaupan  työehtosopimukset ja elinkeinopolitiikan ratkaisut. Teemme työtä, jotta Suomessa toimiva kauppa  ja palvelut kukoistavat ja pärjäävät kovassa kansainvälisessä kilpailussa. www.kauppa.fi 

Digital Commerce Finland on digitaalisen kaupan yhteisö ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa  digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Yhteisön toiminta koostuu verkkokaupoille  tarjottavista maksuttomista valmennuksista, eCom Summit & Awards huipputapahtumasta,  datapalveluista, klubitoiminnasta sekä digikauppiaiden yhteisestä fyysisestä  kohtaamistilasta. www.digitalcommerce.fi

Erikoiskaupan liitto Etu auttaa erikoiskaupan toimijoita menestymään, niin Suomessa kuin  kansainvälisestikin. Vuonna 1920 perustettu Erikoiskaupan liitto edustaa 13:a kaupan ja terveyden  toimialaa. Liiton jäsenyhdistyksiin kuuluu yli 900 yritystä, jotka työllistävät yli 40 000  työntekijää. www.etu.fi