analysoi ja pisteytä verkkokaupan asiakaskokemus tekoälyllä
CommerceIndex.io on verkkokaupankäynnin asiantuntijayritys Crasmanin kehittämä ilmainen palvelu, joka analysoi verkkokaupan asiakaskokemusta tekoälyä hyödyntäen. Sen avulla verkkokauppias saa kattavan kuvan kaupan toimivuudesta asiakkaan ostopolun eri vaiheissa sekä konkreettisia tutkittuun tietoon pohjautuvia kehitysehdotuksia verkkokaupan ostokokemuksen parantamiseksi.
Verkkokaupan kehityksessä mututuntuma ei riitä
Verkkokaupankäynti ja sen kehittäminen pohjautuvat tänä päivänä vahvasti dataan ja analytiikkaan mutta asiakaskokemuksen näkökulmasta analytiikka harvoin suoraan kertoo mitkä asiat asiakkaan ostopolun eri vaiheissa saattavat aiheuttaa kitkaa ja mitkä taas toimivat hyvin. Verkkokaupan asiakaskokemus on usein muodostuneet yksittäisen suunnittelijan tai käyttöliittymäteeman pohjalta ja eri osa-alueita on pistemäisesti kehitetty johtaen helposti hieman kompuroivaan ostokokemukseen.

CommerceIndex.io analysoi verkkokaupan ostopolun eri vaiheet
CommerceIndex.io analysoi tekoälyä hyödyntäen verkkokaupan ostopolun eri vaiheita ja peilaa verkkokaupan nykytilaa tutkittuun tietoon käyttäjäkokemuksen parhaista käytännöistä. Palvelu pisteyttää verkkokaupan eri osa-alueet, vertaa niitä muihin verkkokauppoihin sekä antaa konkreettisia kehitysehdotuksia verkkokaupan eri osa-alueille.
Verkkokauppias syöttää kauppansa tiedot ja palvelu analysoi kaupan verkkokaupan asiakaskokemuksen analysointiin koulutetulla tekoälyllä. CommerceIndex.io käy läpi verkkokaupan etusivun, navigaation, kategoriasivun sekä tuotesivun ja peilaa näitä lukuisiin verkkokaupankäynnin käytettävyyden ja asiakaskokemuksen tutkittuihin periaatteisiin. Palvelu pisteyttää kunkin osa-alueen sekä tiivistää missä verkkokauppa onnistuu hyvin ja missä saattaisi olla kehitettävää. Raportti julkaistaan CommerceIndex.io:ssa, jossa eri osa-alueiden suoriutumista verkkokauppias verrata muihin analysoituihin verkkokauppoihin.
Laajempi auditointi tukee verkkokaupan kokonaisvaltaisessa kehityksessä sekä isommissa uudistuksissa
Ilmaista tekoälypohjaista auditointia on mahdollista laajentaa kattamaan koko verkkokaupan tilausprosessin aina tuotehausta ostoskoriin ja kiitos-sivusta toimitukseen sekä asiakaspalvelun ja palautuksen. Laajempi asiakaskokemuksen auditointi tarkastelee verkkokaupan jokaista osa-aluetta yksilöllisesti ja tuottaa verkkokaupasta yksityiskohtaisen kehitysraportin missä kauppaa sekä tilaus- ja toimitusprosesseja peilataan lähes 200 hyvän verkkokaupan asiakaskokemuksen kriteeristöön. Näitä tuloksia on mahdollista hyödyntää laajasti verkkokaupan asiakaskokemuksen kehityksessä sekä isommissa uudistuksissa.