· ·

The testament of a furniture dealer – ingvar kampradin ajaton perintö

Arhi Kivilahti

IKEA on yksi kaupan alan kiistatta hienoimmista menestystarinoista. Yhtiö on laajentunut 80 vuodessa peräti 63 maahan. Uniikeinta IKEAn laajentumisessa on se, että yhtiö on kyennyt erikoistumaan kilpailijoistaan niin, ettei sen valtavaa 47,6 miljardin euron myyntiä ole haastanut juuri kukaan.

Picture

Harva yhtiö maailmassa on onnistunut rakentamaan niin erikoistuneen koneiston, että sitä voisi luonnehtia immuuniksi niin kilpailulle kuin talouden sykleille.

IKEAn perustaja Ingvar Kamprad ponnisti pienestä ruotsalaisesta Älmhultin kylästä yhdeksi maailman mahtavimmista kaupan alan yrityksistä. Tiivistämään tämän matkan tärkeimpiä oppeja Kamprad kirjasi yhdeksän kohdan listan niistä periaatteista, joilla IKEAn tulisi jatkossakin toimia.

Miksi verkkokauppiaan pitäisi olla kiinnostunut huonekalukauppiaan perinnöstä? 

Kampradin yhdeksän kohdan lista kiteyttää hyvin merkityksellisiä kaupan alan ikiaikaisia lainalaisuuksia. Osa näistä ikivihreistä elementeistä tuppaa unohtumaan, erityisesti verkkokaupan kaltaisella nopean kasvun toimialalla. Silti yrityshistoria kerta toisensa jälkeen osoittaa kuinka hyvin aikaa kestäviä nämä lainalaisuudet ovat.

Kampradin ”testamentin” yhdeksän kohtaa ovat seuraavat:

  1. Tuotevalikoima – identiteettimme
  2. IKEA spirit
  3. Tulos tarjoaa resursseja
  4. Hyviä tuloksia halvoilla ratkaisuilla
  5. Yksinkertaisuus on hyve
  6. Tee asiat eri tavalla
  7. Keskittyminen
  8. Vastuunkantaminen – etuoikeus
  9. Suurin osa asioista on vielä tekemättä

Tuotevalikoima – IKEAn identiteetti

Kaupan ala on pohjimmiltaan tuotteiden ympärillä tapahtuvaa liiketoimintaa. Siksi onkin luontevaa, että valikoima on Kampradin listan kärjessä. Se, että IKEA hallitsee koko ketjua tehtaalta asiakkaaseen asti, tarjoaa merkittävän osan yhtiön erilaistumisesta.

Valikoiman kyky yhdistää Skandinaavista vähäeleisyyttä globaalin toimitusketjun tehokkuuteen mahdollistaa IKEAn halvat hinnat. Halpojen hintojen mahdollistamisen osalta jo ensimmäisessä kohdassa nousee esiin yksi Kampradia vahvasti leimaava ominaisuus, säästeliäisyys.

Jotta IKEA voi toteuttaa asiakaslupaustaan ”serving the many people”, täytyy tuotteiden olla halpoja. Tuotteet voivat olla halpoja, jos kulut ovat matalia. Kamprad alleviivaakin, että ilman matalia kuluja IKEA ei voi saavuttaa tavoitteitaan.

Kaupan alan pitkäaikaisia menestyjiä, kuten Sam Waltonin Walmart tai Jeff Bezosin alkuaikojen Amazon tai Jim Sinegalin Costco, yhdistää vahva halu pitää kustannukset kurissa kovankin kasvun aikana. Kun myynti kasvaa kovaa, hiipii kustannuksiin ja yrityksen rakenteisiin paljon asioita, joita ei kurinalaisempina aikoina katsottaisi hyvällä. Ne puolestaan tuottavat byrokratiaa ja ennen pitkää hidastavat kasvua.

Hyvä tulos on kaiken perusta

Ingvar Kampradista välittyy tiettyä roopeankkamaista pihiyttä. Siitä huolimatta hän kuitenkin ilmeisesti löysi itsestään tavan investoida tärkeisiin asioihin.

Kolmannen periaatteensa alkuun Kamprad kuitenkin alleviivaa sitä, että tulos on hyvä (välttämätön) asia. Todellisuudessahan tulos on perusedellytys kaikelle tekemiselle. Halvan rahan aikoina monilta on voinut unohtua tämä perusasia.

Kamprad korostaa, että IKEAn täytyy kyetä olemaan omavarainen kasvussaan. Se edellyttää vahvaa taloutta, ja se IKEAlla totta tosiaan on. Yhtiö tekee vuodessa yli kaksi miljardia euroa tulosta ja omistaa valtavan (kymmenien miljardien eurojen) kiinteistöomaisuuden myymäläverkostossaan.

Tätä taloudellista puskuria on rakennettu suurella kärsivällisyydellä läpi vuosikymmenten. Yhtiön alkuaikoinakaan Kamprad ei käyttänyt vierasta pääomaa, vaan halusi yhtiön kasvavan vain ja ainoastaan tulorahoituksella.

Säästäväisyys ja yksinkertaisuus mahdollistavat halvat hinnat

Suuri osa kaupan alaa pyrkii tarjoamaan asiakkaille tuotteita mahdollisimman halvalla ja sitä kautta rakentamaan hurjia volyymejä. Siksi keskiössä onkin tasapaino sen suhteen, ettei hinta ole liian korkea, jotta se karkoittaisi asiakkaita tai liian matala, jotta yhtiö ei voi tehdä tulosta.

Ingvar Kampradin ratkaisu tähän on kaiken turhan poistaminen, oli sitten kyse kustannuksista tai byrokratiasta (joka siirtyy ennen pitkää kustannuksiksi). 

Kamprad alleviivaa neljännessä teesissään, että kalliit ratkaisut ovat merkki keskinkertaisuudesta. Resurssien hukkaaminen IKEAlla onkin ”kuoleman synti”.

Resursseja onkin mahdollista säästää, kun tekee asioista mahdollisimman yksinkertaisesti (kohta 5) ja keskittyy raivokkaasti yhteen asiaan kerrallaan (kohta 7). Yritysten kasvaessa ne tuppaavat turpoamaan hallinnollisesti moneen suuntaan. Mitä kauemmas pääkonttori karkaa asiakkaasta ja heitä palvelevista työntekijöistä, sitä hitaammaksi päätöksenteko usein muodostuu. Tämä maksaa yhtiölle monella tavalla.

Tästä syntyy monimutkaisia sääntöjä, pelkoa epäonnistumisesta ja haluttomuutta ottaa vastuuta. Nämä ovat Kampradin mukaan byrokratian kasvualusta ja Kamprad inhosi byrokratiaa syvästi.

Staffan Jeppssonin erinomainen Legendary Letters -kirjassa kerrotaan kuinka Kampradin mukaan byrokraatteja ovat kaikki, jotka eivät työskentele IKEAn myymälässä. Siksi hän lanseersikin ”anti-bureaucracy” -viikon. Jokainen IKEAn työntekijä tulisi työskentelmään viikon vuodesta myymälässä, ihan jokainen. Tämä malli toimisi varmasti erinomaisesti myös verkkokauppiaille.

Kamprad halusi minimoida matkan päätöksentekijöiden ja heidän päätöstensä seurausten välillä. Jotta jokainen ymmärtäisi missä kontekstissa päätöksiä tehdään.

Yksinkertaisuus siis tuottaa säästöjä nopeuttamalla asioita. Toinen tapa tuottaa säästöjä on keskittyminen. Jotta investoinneille (rahaa, aikaa…) saa parhaan vastineen, ei voi olla tekemässä montaa asiaa yhtä aikaa. 

Keskittyminen on myös innovoinnin pääpolttoaine. Steve Jobs korosti kyllästymiseen asti elämänkerrassaan sitä kuinka tärkeää Applen menestykselle on ollut kyky sanoa ”ei” hyville ideoille, jotta he voivat keskittyä muutamiin erinomaisiin asioihin.

Eteenpäin – aina

Kampradin viimeiset ohjeet keskittyvät vastuun ottamiseen. Vastuuta ei uskalleta ottaa, jos pelätään seurauksia. Kuten Kamprad toteaa, vain nukkuessaan ihminen voi välttää virheitä. Siksi tärkeää onkin luoda kulttuuri, jossa ihmiset uskaltavat tuoda esiin näkemyksiään ja oppia virheistään. 

Tämä kytkeytyy vahvasti organisaation kasvuun ja byrokratian hiipimiseen. Organisaatio aivan huomaamatta kasvaa kauas etulinjasta, jolloin myös ymmärrys toiminnasta heikkenee. 

Kamprad korostaakin positiivisuutta sekä etenkin esimerkin voimaa. Mikään yrityksen julistettu arvo ei ole minkään arvoinen, jos arjen toiminta, etenkin johdon, ei vastaa sitä.

Kokemuksella on arvonsa, mutta se voi myös hidastaa asioita, erityisesti, jos halutaan tehdä asioita eri tavalla (kohta 6). Ja IKEAhan on tehnyt asioita eri tavalla kuin muut huonekaluketjut. Siksi johdolta tarvitaankin rohkeutta antaa vastuuta myös nuorille ja ennakkoluulottomille ihmisille ja heidän ajatuksilleen.

Kamprad päättää listansa korostamalla sitä kuinka paljon on vielä tekemättä, eli kuinka suuria mahdollisuuksia edessä onkaan. 

Kärsivällisesti kiiruhtaen

Vaikka Kampradin teksteistä välittyy vahva eteenpäin ajava viesti, niitä ei pidä sekoittaa nopeuteen, saatikka kiireeseen. IKEAa on rakennettu hyvin kärsivällisesti. Yhtiön menestytä ei suinkaan rakennettu yhdessä yössä tai edes vuosikymmenessä.

Yhtiö on perustettu 81 vuotta sitten ja sen ensimmäinen myymälä on avattu jo 65 vuotta sitten. Kamprad on hienolla tavalla tasapainottanut suurta kurinalaisuutta kustannuksissa ennakkoluulottomuuteen kasvussa ja erilaisen konseptin luomisessa.

Tekemällä asiat rohkeasti eri tavalla IKEA on luonut itselleen aseman, jossa hyvin harva yritys maailmassa voi sitä horjuttaa.

Verkkokaupassakin pitämällä niin kustannukset kuin myös etäisyyden asiakkaasta pieninä on mahdollista rakentaa jotain mikä kantaa itse itseään. Kasvuun ei tarvitse olla aina aivan niin kova kiire kuin alkuun tuntuisi. Rauhallinen ja kurinalainen kasvu tuottavat pitkällä aikavälillä kestävää menestystä. Tästä, jos mistä, IKEA on erinomainen ja se lienee Ingvar Kampradin vahvimpia perintöjä kaupan alalle.

Arhi on kaupan alan analyytikko, joka on aiemmin työskennellyt tutkijana sekä Aalto-yliopistossa että Oxfordissa. Väiteltyään hän oli Keskolla kehitysjohtajana rakentamassa k-ruoka.fitä. Jos haluat tietää lisää eri kaupan markkinoista tai yrityksistä, laita viestiä Arhille osoitteeseen: arhi@adainsights.fi. Voit myös käydä lukemassa Arhin kirjoituksia osoitteessa: www.kaupantila.fi/