Temu vie suomalaisen verkkokaupan hengiltä – koska se ymmärtää nämä kolme isoa muutosvoimaa

Katson verkkokauppaa hieman eri linssien läpi – yhdistämällä käytännön kokemuksen, teknologisen kehityksen ja kuluttajakäyttäytymisen muutosvoimat. Tämän tekstin tarkoitus ei ole osoittaa sormella, vaan näyttää suuntaa. On aika laittaa verkkokauppa päättäjien omat neuronit töihin, ennen kuin kilpailu tekee sen puolestamme.
Elämme löytötaloudessa – haku menettää merkitystään, ja sisällön tarjoilu on odotusarvo
Verkkokauppa laahaa perässä. Mielestäni verkkokaupat ovat tällä hetkellä Internetin tylsin paikka, sillä kuluttajakäyttäytymistä ei täysin ymmärretä. Liian moni verkkokauppa operoi asiakasdatan ylioptimoinnin ja insinöörimäisen hakupohjaisen käyttöliittymänsä turvin, kun suurin kysymys pitäisi olla: olemmeko enää synkassa käyttäytymisen todellisuuden kanssa?
Me elämme uutta havaintopohjaisen löytöekonomian aikaa. Moderni kuluttaja etsii tuotteita yhä vähemmän. Hän selaa, havaitsee ja tekee löydön. Somessa, uutisvirrassa, viihteessä – algoritmit tarjoilevat meille netin sisällöstä jo lähes kaiken.
Esimerkiksi Temun todellinen uhka ei ole vain halpa hinta, koko, regulaatio tai logistiikka, vaan sen käyttöliittymä. Se on rakennettu kuin virtaava, intuitiivinen ja älykäs löytökoneisto, jonne on syytä palata. Se ymmärtää kuluttajan käyttäytymistä, ei vain ostotapahtumia.
Samaan aikaan suurin osa verkkokaupasta nojaa yhä logiikkaan vuodelta 2009:
- ”Mitä haluaisit hakea?”
- ”Katso nämä -30 % imurit.”
- ”Tilaa uutiskirjeemme nyt.”
Tyypillinen verkkokauppa on rakennettu kolme peruselementin ympärille: hakutoiminto, jolla voi etsiä tiettyä merkkiä tai tuotetta, navigointi eri tuotekategorioiden välillä ja etusivun promootiot. Tämä ei enää valitettavasti riitä.
Mainonnan kustannukset ovat huipussaan ja tuplaantuvat viiden vuoden välein – verkkokauppa yskii
Verkkokaupan katteet kutistuvat, kilpailu kovenee ja jättiläiset valtaavat markkinat. Mielestäni verkkokaupan asiakasdatan optimointi ei ratkaise asiaa vaan verkkokaupan on pystyttävä luomaan uutta dataa. Menestys johtaa ymmärtämällä modernin shoppailijan yhä nopeamman ostokokemus käyttäytymisen mallin. Mediaani sessio kestää noin 92 sekuntia ja sitä vastaan on turha taistella.
Miten havaintopohjainen, dynaamisella tuotefeedillä varusteltu huippuunsa viritetty shoppailu eroaa nykyisestä?
- Shoppailijaa palvellaan nopeasti hänen haluamallaan tavalla
- Hän näkee enemmän tuotteita ja laajemmalta kirjolta lyhyessä ajassa
- Kauppias saa enemmän interaktiota ja luo uutta dataa
- Ostokäyttäytymistä ohjataan auttamalla shoppailijaa löytämään oikea tuote
Tämä ei ainoastaan lisää myyntiä ja kannattavuutta vaan sen pohjalta verkkokauppa voi innovoida ja palvella asiakasta vielä tarkemmin. Suurin riski verkkokaupalle on siis paikoilleen pysähtynyt ajattelu. Verkkokauppa ei kaadu softaan, hinnoitteluun tai tuotevalikoimaan, joita kaikki muutkin käyttävät ja tarjoavat. Se kaatuu, jos se ei vastaa modernin käyttäjän odotuksia.
Suoritetaan vielä Euroopan verkkokauppa-alan laskutoimitus:
- Keskimääräinen konversio: 1,9 %
- Keskimääräinen uusasiakashankinnan kustannus: 36 €
- Verkkomainonnan keskimääräinen vuosikasvu: +17,5 %
- Vuonna 2030 asiakashankinta maksaa 72 € / asiakas
Tämä hintojen tuplaantuminen on jatkunut vuosikymmeniä, ja tulee jatkumaan edelleen. Tähän yhtälöön ei auta Black Friday -sähköposti tai geneerinen etusivu tai uutiskirje. Mainittakoon lisäksi, että Shopifyssa syntyy n. 10 000 verkkokauppaa päivässä. Tämä ei ole enää kilpajuoksu valikoimasta, vaan kyvystä olla relevantti ja reagointikykyinen.
Shoppailun tulevaisuus on tekoälyssä – ei pelkissä tuotelistoissa, promootioissa ja haussa
Verkkokaupan alalle on tulossa on älykkäämpiä, ennakoivia ja automatisoituja kaupparatkaisuja. Kaksi kolmesta muutosvoimasta on jo esitelty – havaintopohjainen tuotelöydettävyys ja mainoshintojen jatkuva nousu. Ehkä puhutuin aihe on yhä vielä käymättä eli tekoälyn kehittyminen.
Alan lupaus on rakentaa ihmisaivojen veroinen tuote. Tätä voimmekin odotella vielä vuosikymmeniä, mutta sillä ei ole merkitystä. Ala vie jo harppauksin eteenpäin prosesseja, analytiikkaa tai jopa käyttökokemusta. Lainataan erästä maailman parhaista markkinoita disruptoiviin yhtiöihin sijoituksia suorittavista pääomasijoittajista – Andreessen Horowitz:
“We’re on the brink of a new era in ecommerce: AI brings shopping in “God mode”, where buying becomes more expressive, intelligent, and intuitive.” -28.3.2025
Elämme jo hypervertikaalista automaation aikaa. AI on teknologinen mullistus siinä missä Internetkin. He, jotka adaptoivat mahdollisuudet nopeammin kuin kilpailijat, voittavat.
Playmerce ohjaa välittömästi shoppailijan oikeaan ostokseen – kasvattaa verkkokaupan kannattavaa myyntiä
Lanseerasimme juuri maailman ensimmäisen konversio moottorin, jonka uskomme ratkaisevan verkkokauppojen tämän päivän ongelmia. Olemme kehittäneet verkkokaupoille uuden automaatioratkaisun, joka tarjoaa kuluttajalle juuri tätä kiinnostavia tuotteita nopeasti.
Meidän tarkoituksemme on auttaa verkkokauppaa siirtymään ylioptimoinnista ja insinöörimäisistä ostokokemuksista kohti interaktiivista tuotelöydettävyyttä, joka vastaa nykypäivän kuluttajien odotuksia ja tarpeita.
- Playmercen Beat-ohjelma on nimensä mukaisesti suunniteltu päihittämään verkkokaupan nykyinen konversioaste.
- Varhainen pääsy ohjelmaan on rajoitettu 5:lle kunnianhimoiselle Shopify-kaupalle, mutta teemme kovasti töitä saadaksemme lisää mukaan mahdollisimman pian.
- Startataan myös rytinällä, sillä päätettiin investoida 10 000 € per kauppa heidän sivustonsa uusasiakashankinnan parantamiseksi.
Opi lisää Playmercestä ja hae mukaan ohjelmaan!
Tutustutaan, jutellaan ja lähdetään tekemään töitä! Iiro Kormi, Co-founder & CEO of Playmerce, LinkedIn
iiro@playmerce.com
+358 445418159