·

Tekoäly, työttömyys ja verkkokaupan tulevaisuus – nyt on oikea hetki investoida osaamiseen

Kaupan ala on rajussa murroksessa. Kaupan liiton tuore selvitys ennustaa, että vuosien 2024–2026 aikana alalta voi kadota jopa 9 000 työpaikkaa. Digitalisaatio, automaatio ja tekoäly muuttavat työn luonnetta, mutta samalla ne avaavat uusia mahdollisuuksia, erityisesti verkkokaupassa.

Verkkokauppa on kasvava liiketoimintaekosysteemi, joka tarvitsee monipuolista osaamista. Tekoäly muuttaa digitaalisen kaupan maisemaa, ja on inspiroivaa nähdä, miten yritykset hyödyntävät sen mahdollisuuksia! Tekoäly vaatii kuitenkin kumppanikseen tekijöitä, jotka uskaltavat kokeilla, kehittää ja rakentaa uutta.

Millaista osaamista verkkokaupan tulevaisuus vaatii?


DCF:n asiantuntijablogien ja verkkokaupan asiantuntijoiden mukaan osaamistarpeet jakautuvat erityisesti kolmeen pääalueeseen:

  1. Tekoäly ja automaatio

Tekoäly on jo muuttanut verkkokauppojen arkea merkittävästi. Tekoälyagenttien hyödyntäminen asiakaspalvelussa, sisällöntuotannossa ja analytiikassa edellyttää ymmärrystä datasta, asiakaspoluista ja teknologian käytännön sovelluksista.  Sen hyödyntäminen vaatii kykyä yhdistää teknologia liiketoiminnan tavoitteisiin.

  1. Kansainvälistyminen

Suomalaisilla verkkokaupoilla on meneillään uusi kansainvälistymisen aalto, jota vauhdittavat kotimarkkinoiden haasteet. Tekoäly helpottaa uusille markkinoille menoa, mutta onnistuminen vaatii kieli- ja kulttuuriosaamista, brändin rakentamista ja logistiikkaosaamista. Tämän vuoksi kansainvälisen markkinoinnin osaajat ovatkin tällä hetkellä tavoiteltuja työmarkkinoilla.

  1. Datan ymmärrys ja hyödyntäminen

Verkkokaupan menestys perustuu datan hyödyntämiseen, eli asiakas- ja myyntidatan analysointiin, mittaamiseen, raportointiin ja tiedolla johtamiseen. Eri teknologioiden, kuten HubSpotin, Google Analyticsin ja tekoälyratkaisujen, hallinta edellyttää analyyttistä ajattelua.

Kysytyimmät roolit verkkokaupassa tällä hetkellä

Vaikka erinomaiset tuotteet ovat perusta, ne eivät yksin riitä menestykseen Yhdysvaltain markkinoilla. AI-osaajat, jotka pystyvät hyödyntämään tekoälytyökaluja markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja sisällöntuotannossa.

Data-analyytikot, joiden osaamista on asiakasdatan tulkinta ja liiketoiminnan kehittäminen.

Digimarkkinoinnin asiantuntijat, joilla on hanskassa verkkokaupan hakukoneoptimointi ja -markkinointi, tekoälyoptimointi, somemarkkinointi ja sisältöstrategiat.

Kansainvälisen kaupan osaajat, joilla on työkalupakissaan eri kieli- ja kulttuuriosaaminen sekä globaalien asiakaspolkujen viitoittaminen.

Verkkokauppakehittäjät, jotka pystyvät hallitsemaan eri alustoja (Shopify, Magento, MyCashFlow), optimoimaan käyttäjäkokemusta ja hyödyntämään automaatiota.

Rekrytoiva koulutusohjelma ratkaisuna osaamispulaan

Verkkokaupan täsmäosaajille on ollut kysyntää jo pitkään, vaikka taloustilanne on haastava. Samaan aikaan Suomessa on kasvava joukko työttömiä – myös korkeakoulutettuja – joilla on potentiaalia tuoda uutta osaamista ja näkökulmaa verkkokauppojen kehittämiseen.

Näiden kahden samanaikaisen ilmiön taklaamiseksi olemme Sarasen rekrytoivien koulutusten avulla kouluttaneet verkkokaupan osaajia jo vuodesta 2018 alkaen. Tekoälyaikakaudella eli viimeisen kahden vuoden aikana olemme kasvattaneet reilut 50 uutta osaajaa verkkokauppakenttään ajantasaisella AI-osaamisella varustettuna. Myös asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä. Erään asiakkaamme sanoin

”Rekrytoiva koulutusohjelma oli erinomainen tapa perehdyttää uusi tiimiläinen järjestelmiin ja tiimiin. Pystyimme samalla räätälöimään hänelle sopivan roolin ja työnkuvan. Tämä joustavuus ja yhteensovittamisen mahdollisuus on yksi ohjelman suurimmista eduista.”

Verkkokaupan täsmäosaamista eCommerce Akatemian kautta

Osaamistarpeiden muuttuessa myös koulutuksen on uudistuttava. Siksi käynnistämme syksyllä 2025 eCommerce Akatemian, jonka avulla verkkokauppiaat voivat rekrytoida uutta osaamista joustavasti ja kustannustehokkaasti. Ohjelman teemoja ovat mm. tekoäly, verkkokaupan strategiat, asiakashankinta, globaali asiakashankinta, digimarkkinointi jne. 

Rekrytoiva koulutus mahdollistaa yritykselle merkittävästi matalamman kynnyksen uuden osaajan palkkaamiseen. Ohjelmaan osallistuvan henkilön työsuhde alkaa vasta koulutuksen jälkeen, ja ohjelmaan on mahdollista saada julkista tukea.

Verkkokauppa tarvitsee nyt rohkeita tekoja. Nyt on aika investoida tulevaisuuteen. Tekoäly, kansainvälistyminen ja muuttuvat asiakasodotukset vaativat uutta osaamista, jolla verkkokauppa voi ottaa seuraavan kasvuloikan.

Olisiko rekrytoiva koulutusohjelma juuri se väylä, jonka kautta avaimet kasvuun löytyvät?

Kirjoittaja Tiina Mäkinen, Director of Partnership, Saranen

Osaamistarpeiden yhteenvedossa on hyödynnetty tekoälyä.