·

Näin varmistat, että kuluttajat tietävät, että verkkokauppasi on paikallinen

Verkkokauppojen maailma on valtava, ja usein voi olla vaikeaa erottaa toisistaan pienemmät paikalliset yritykset suurista globaaleista toimijoista. Moni kuluttaja haluaa tukea kotimaista työtä ja yrittäjyyttä, mutta miten varmistat, että asiakkaasi tietää, että olet paikallinen toimija eikä esimerkiksi paikalliseksi toimijaksi naamioituva kiinalainen verkkokauppa? 

Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla verkkokaupat voivat todistaa olevansa paikallisia toimijoita lisäten samalla asiakkaiden luottamusta:

  1. Avoin viestintä ja tarina

Verkkokaupan tulisi kertoa tarinansa avoimesti. Kerro, mistä yritys on kotoisin, ketkä sen takana ovat ja miksi se on perustettu. Kuvien lisääminen yrityksen takana olevista ihmisistä, tiimistä tai toimitiloista voi lisätä inhimillisyyttä ja luottamusta. Tämä auttaa asiakkaita samaistumaan yritykseen ja ymmärtämään sen paikallisen luonteen. Valitettavasti naamioituminen kotimaiseksi toimijaksi on valitettavan yleistä ja helpompaa kuin koskaan, mutta henkilökohtaisen ”tatsin” lisääminen verkkokauppaan auttaa kuluttajia tunnistamaan kotimaisuuden.

  1. Paikalliset toimitustavat

Myös selkeä ja nopea toimitusaikalupaus, jossa mainitaan suosituimmat paikallisesti käytetyt Last Mile toimitusvaihtoehdot (esim. Budbee, Matkahuolto, Posti) on luottamusta rakentava tekijä. Kun kuluttajat näkevät tuttuja ja turvallisia paikallisia toimitustapoja kassalla, konversioaste on todennäköisesti korkeampi verrattuna toimitustapojen kätkemiseen (esim. esitetään vain ”kotiinkuljetus” kertomatta millä ja mistä paketti oikeasti toimitetaan) Lisäksi monipuolisten toimitustapojen tarjoaminen kassalla osoittaa, että verkkokauppa tuntee asiakkaansa ja tietää mitä nämä suosivat. Paikalliseksi naamioituva verkkokauppa harvemmin tietää, mitä paikalliset asiakkaat suosivat. 

  1. Selkeät palautuskäytännöt

Palautusehtojen näyttäminen selkeällä tavalla on ehdottomasti yksi tekijä, joka erottaa kotimaiset verkkokaupat epämääräisistä ulkomaisista toimijoista. Mikäli kuluttajalle näytetään selkeästi, miten palautus tulisi tehdä, ja lisäksi tarjotaan esimerkiksi mahdollisuutta vaihtaa tuote palauttamisen sijaan, sillä on positiivinen vaikutus kuluttajan luottamukseen, jolloin on isompi mahdollisuus, että kuluttaja suorittaa ostoksen loppuun. 

  1. Paikalliset Maksutavat

Paikallisten maksutapojen tarjoaminen on tärkeä luottamusta rakentava tekijä. Suomalaiset verkkokaupat käyttävät tyypillisesti kotimaisia verkkopankkipalveluita, kuten Nordea, Osuuspankki tai S-Pankki, sekä tunnettuja maksuvälinepalveluita kuten Paytrail, Klarna, Nets tai Svea. Toisaalta myös kansainvälisille asiakkaille tulisi olla hyviä helposti tunnistettavia ja luottamusta herättäviä maksutapoja. Kuten aina, monipuolisuus on tärkeää.

  1. Referenssit ja paikalliset kumppanuudet

Näytä asiakkaille, että sinulla on yhteys paikalliseen yhteisöön. Jos verkkokauppa on osa laajempaa toimintaa tai tekee yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa, mainitse tämä. Asiakkaiden arvostelut ja suositukset, erityisesti jos ne ovat suomeksi ja vaikuttavat aidoilta, ovat erinomainen tapa osoittaa, että olet luotettava ja paikallisesti hyväksytty toimija.

  1. Selkeät yhteystiedot ja yritystiedot

Verkkokaupan tulee esittää yrityksen tiedot selkeästi ja olla helposti löydettävissä. Yrityksen tietojen tulisi sisältää yrityksen nimen, Y-tunnuksen sekä fyysisen osoitteen. Usein nämä tiedot löytyvät ”Tietoa meistä” -sivulta tai sivuston alalaidasta. Nämä tiedot antavat asiakkaalle varmuuden siitä, että kyseessä on oikea ja Suomessa rekisteröity yritys. 

Suomalaisten verkkokauppojen auttaminen on tämän tekstin kirjoittajalle sydämenasia. Jos haluat lisää vinkkejä, miten erottua kilpailijoista sesonkiaikana tai miten varmistetaan kuluttajien luottamus verkkokauppaasi, ota rohkeasti yhteyttä: Markus Michelson, 040 762 1611, markus.michelson@nshift.com, www.nshift.com