Kotimainen verkkokauppa piristyy joulun lähestyessä – Kolmannella vuosineljänneksellä piristystä lähes 7 prosenttia
Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi heinä-syyskuussa lähes 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mutta online-myynti edellisestä vuosineljänneksestä ei kui tenkaan kasvanut. Turbulenssi geopolitiikassa on heikentänyt varsinkin Yhdysvaltain markkinoille myyvien verkkokauppiaiden odotuksia rajat ylittävän myynnin kasvusta. Joulun lähestyessä verkko kauppiaat odottavat entistä vahvemmin kotimaisen online-kaupan kasvua.
Digital Commerce Finlandin, Erikoiskaupan liitto Etun ja Kaupan liiton tuoreimman Verkkokauppa pulssin* mukaan Suomessa toimiva verkkokauppa kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Samaan aikaan koko vähittäiskaupan myynti kasvoi Tilastokeskuksen mukaan 1,8 prosenttia ja erikoiskaupan myynti 0,5 prosenttia. Edelli seen vuosineljännekseen verrattuna verkkokaupan myynti pysyi ennallaan.
Vuoden edetessä verkkokauppiaiden odotukset rajat ylittävästä verkkomyynnistä ovat kehittyneet ris tiriitaisesti. Toisaalta odotukset nopeasta, yli kymmenen prosentin vuosikasvusta ulkomaan online myynnissä ovat jopa hieman vahvistuneet edellisten Verkkokauppapulssien yrityskyselyistä. Toisaalta myös niiden yritysten osuus, joilla ei ole kasvuodotuksia lainkaan, on kasvanut. Varsinkin Yhdysval tain markkinoille myyneet verkkokaupat kokevat lähitulevaisuuden erittäin haastavana. Hieman yli puolet suomalaisista verkkokaupoista myy myös ulkomaille. ”Vaikka geopoliittinen turbulenssi luo epävarmuutta koko verkkokauppakenttään, varsinkin muodin ja sisustuksen eri alojen sekä kosmetiikan verkkokaupat odottavat vahvaa kasvua rajat ylittävässä on line-myynnissä. Näiden alojen brändit uskovat selvästi tuotteidensa laatuun ja kansainväliseen veto voimaan”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja avaa Verkkokauppapulssin tuloksia.
Kiinalaisen verkkokaupan hintakilpailu hämärtää mielikuvia hinnoista
Kotimaan markkinoilla nopeaa, yli 10 prosentin kasvua seuraavalle 12 kuukaudelle odottaa nyt run saat 38 prosenttia verkkokaupoista, kun elokuussa osuus oli vajaat 36 prosenttia. Vaikka verkkokaup piaiden usko kasvun vauhdittumiseen on vahvistunut kevään ja kesän aikana, Suomen taloudellinen tila ja kuluttajien heikko luottamus nähdään yhä suurimmiksi online-kaupan kasvun esteiksi. Moni koti mainen verkkokauppa kokee myös, että riittämättömät markkinointiresurssit sekä korkeat kuljetus- ja rahtikustannukset hidastavat myynnin kasvua niin kotimaassa kuin ulkomaillekin.
”Verkkokaupoilla on myös iso huoli siitä, että ulkomaiset halpabrändit ja kiinalainen halpakauppa muuttavat kuluttajien mielikuvia hinnoista epärealistisiksi”, Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtaja Mirva Sandström kuvaa verkkokauppojen haasteita.
Verkkokauppiaiden odotukset vahvistuvat joulusesongin lähestyessä
Joulun lähestyessä verkkomyynnin kasvuodotukset kotimaassa seuraavalle kolmelle kuukaudelle ovat vahvistuneet loppukesästä. Nyt nopeaa, yli 10 prosentin online-myynnin kasvua lähikuukausina odottaa 41 prosenttia verkkokauppiaista, kun elokuussa vastaava osuus oli 37 prosenttia. Verkko kauppapulssin mukaan lähiaikojen vahvimmat kasvuodotukset kohdistuvat muodin ja sisustuksen eri alojen tuotteisiin, mutta näkymät myös urheilun verkkokaupassa ovat piristyneet.
”Loppuvuoden sesongit Black Fridaysta jouluun ovat perinteisesti olleet tärkeitä urheilukaupalle, jonka myyntiin kuitenkin vaikuttaa myös arvaamaton sää”, Erikoiskaupan liitto Etu ry:n toimitusjohtaja Ulla Pöllänen korostaa.
*Verkkokauppapulssi on vuosineljänneksittäin toteutettava Suomessa toimivien verkkokauppojen yrityskysely, johon vastaa tyypillisesti noin 100–200 yritystä. Vastaajille toimitetaan verkkokauppara portti, joka käsittelee verkkokaupan kehitystä kyselyn tuloksia laajemmin ja hyödyntää myös muita tie tolähteitä. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja vastaa yrityskyselyn tulosten analysoinnista ja verkkokaupparaportin sisällön tuottamisesta.
Lisätietoja:
Mirva Sandström, Digital Commerce Director, Digital Commerce Finland
Puh. 0400 984 141, mirva.sandstrom(at)digitalcommerce.fi
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto
Puh. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Ulla Pöllänen, toimitusjohtaja, Erikoiskaupan liitto ETU ry
Puh. 050 300 1660, ulla.pollanen(at)etu.fi
Digital Commerce Finland on digitaalisen kaupan yhteisö ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Yhteisön toiminta koostuu verkkokaupoille tarjottavista maksuttomista valmennuksista, eCom Summit & Awards huipputapahtumasta, datapalveluista, klubitoiminnasta sekä digikauppiaiden yhteisestä fyysisestä kohtaamistilasta. www.digitalcommerce.fi
Kaupan liitto on elinkeinoelämän suurimman toimialan kaupan ääni yhteiskunnassa. Yhdistämme koko alan vähittäis- ja tukkukaupasta digitaaliseen kauppaan. Neuvottelemme kaupan työehtosopimukset ja elinkeinopolitiikan ratkaisut. Teemme työtä, jotta Suomessa toimiva kauppa ja palvelut kukoistavat ja pärjäävät kovassa kansainvälisessä kilpailussa. www.kauppa.fiErikoiskaupan liitto
Etu auttaa erikoiskaupan toimijoita menestymään, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Vuonna 1920 perustettu Erikoiskaupan liitto edustaa 13:a kaupan ja terveyden toimialaa. Liiton jäsenyhdistyksiin kuuluu yli 900 yritystä, jotka työllistävät yli 40 000 työntekijää. www.etu.fi
