Tekoälyoptimointi verkkokaupoille – Vinkit, joilla pääset alkuun

Tekoälyoptimointi eli GEO (generative engine optimization) on noussut tapaamieni verkkokauppiaiden puheisiin oikeastaan vasta tämän syksyn aikana. Lisäksi vettä myllyyn on tuonut OpenAI:n, Shopifyn, Stripen ja Etsyn syyskuun lopulla ilmoittama mahdollisuus ostaa verkkokauppojen tuotteita ChatGPT:n käyttöliittymästä. Ajatelkaa minkälaisen kilpailuedun (väliaikaisen tietysti) Shopify-kauppiaat saavat Yhdysvalloissa verrattuna muiden verkkokauppa-alustojen käyttäjiin!
ChatGPT:n aktiivisia viikoittaisia käyttäjiä globaalisti on noin 700 miljoonaa ja Yhdysvalloissa näistä vajaa 70 miljoonaa. Lisäksi OpenAI:n tekemä tuore tutkimus kertoo, että noin 70 % ChatGPT:n käytöstä on henkilökohtaiseen käyttöön päätöksenteon tueksi ja noin 30 % yrityskäyttöön. Mitä? Siis kaikki eivät olekaan ChatGPT:ssä muokkaamassa kuvia tai tuottamassa massasisältöä verkkosivuilleen? Käyttäjät tuntuvat yhä enenevissä määrin hakevan tekoälyltä vahvistusta tai tukea omaan päätöksentekoon, esimerkiksi tuotteen ostoon tai tuotteen ominaisuuksiin liittyvää tietoa.
Verkkokaupoille uudet ostoon liittyvät ominaisuudet tuovat mahdollisuuden tavoittaa asiakkaat suoraan ChatGPT:n keskusteluista ilman poikkeamista tutustumaan tuotteisiin kauppiaan omassa verkkokaupassa. Ensimmäisenä Instant Checkoutiksi kutsuttu toiminnallisuus on mahdollista kauppiaille Yhdysvalloissa, mutta kansainvälinen laajentuminen tulee varmasti jo 2026 puolella, joten tähän on kauppiaiden syytä varautua jo nyt. Muut kielimallit ja tekoälytyökalut seuraavat piakkoin ChatGPT:n esimerkkiä mahdollistaen ns. agentic commercen omista järjestelmistään.
Annan kauppiaille kolme kehitettävää osa-aluetta GEO-aiheen ympäriltä, joita kannattaa lähteä laittamaan kuntoon omassa verkkokaupassa.
Hätäisimmille yhteenvetona:
Tekoälyoptimointi verkkokaupoissa
- Sisällöt
- selkeä hierarkia (otsikot, titlet, metat, selailtavuus)
- sisällöt konkreettisilla tiedoilla ja tuotteen käyttötarkoitukset ja hyödyt kirjoitettuna auki
- ulkoiset linkitykset takaisin omaan verkkokauppaan (tuotetestit, vaikuttajat, kumppanit, pr, media)
- auktoriteettien käyttäminen sisällöissä, esim. Kuluttaja-lehden numerossa 07-2025 parhaaksi paistinpannuksi valittu paistinpannu on…
- eri sisältöformaattien käyttö (kuvat, tiedostot, videot)
- Tuotefiidi
- strukturoitu ns. “koneelta koneelle” datan merkitys kasvaa
- tuotefiidi optimoituna (tuotetiedot, arvostelut, hinnat, saatavuus)
- tuotefiidi aina esim. ChatGPT:n vaatimassa muodossa
- Tekniset osa-alueet
- verkkokaupoissa schema kunnossa (arvostelut, tuotetiedot, FAQ)
- varmista, että esim. javascript linkitykset kaupassa eivät estä indeksointia
- GEO verkkokaupoille sisällön näkökulmasta
Kun kysyt Googlesta, käytät keskimäärin 4 hakutermiä, kun keskustelet tekoälyn kanssa käytät keskimäärin 23 hakutermiä.
Jokaisen verkkokaupan elinehto on ollut hyvä löydettävyys hakukoneissa (SEO) ilman maksettua mainontaa. Yritykset ovat hakukoneoptimoineet sisältöjä hakukoneille ja käyttäjille löydettäväksi jo +15 vuoden ajan. Tekoälyn tuomat mahdollisuudet sisältöjen löydettävyydelle tuovat uusia ulottuvuuksia, joita jokaisen verkkokaupan on huomioitava juuri tässä hetkessä. Esimerkiksi Googlen AI-yhteenveto hakutuloksissa on jo pysyvästi muuttanut sitä, miltä hakutulossivu Googlessa näyttää, sekä miten yritysten linkit Googlessa näkyvät ja millä paikalla sivua. Puhutaan zero-click efektistä, jossa käyttäjä saa tarvitsemansa tiedon joko suoraan hakutulossivulta tai tekoälytyökalussa (ChatGPT, Gemini, Claude, jne.).

Nykyisen tiedon valossa kielimallit skreippaavat hakukoneista (Google, Bing, etc.) tuoretta sisältöä omiin käyttötarkoituksiin. Olisi siis luonnollista jos kielimallit käyttäisivät datalähteenä hyvin hakukoneissa sijoittuvia sisältöjä myös omissa suosituksissaan.
Mutta korreloiko hyvä hakukonelöydettävyys löydettävyyteen eri kielimalleissa?
Tutkimusta omaan dataan pohjautuen aiheen ympäriltä ovat toteuttaneet useat hakukoneoptimointiin keskittyvä ohjelmistotalot, etunenässä mm. Ahrefs ja SEMRush. Ziptie-datan mukaan orgaaninen Top 1 sijoitus hakukoneessa ei suoraan takaa näkyvyyttä Googlen AI-yhteenvedossa, mutta antaa siihen noin 25% mahdollisuuden. Itse olen tekoälyoptimointia tehdessäni huomannut, että muutokset esimerkiksi sivun sisällössä tai vaikkapa pelkästään title-otsikossa saattaa ratkaista sen, näkyykö linkki AI-yhteenvedossa vai ei.
Mitä verkkokaupan sisällöissä kannattaa laittaa kuntoon tekoälyoptimointia ajatellen?
- sisällöt selkeästi järjestettynä (esimerkiksi sisällön otsikkotasot)
- kielimallit saattavat käyttää osana suosituksiaan yksittäisiä tekstikappaleita sivulta, joten jäsentele kappalerakenteet selkeiksi ja sisältäen konkreettista tietoa
- käytä listauksia (kuten tässä) esitellessä tuotteen ominaisuuksia, hyötyjä tai kokemuksia
- kielimallit näyttävät pitävän auktoriteeteista (vaikuttajat, alan asiantuntijat), jos mahdollista käytä oman alasi auktoriteettejä esim. vieraskynissä tai maininnoissa sivulla
- user generated content (arvostelut, kommentit, suositukset) sisällöt auttavat näkyvyydessä
- panosta brändiin, kielimallit näyttävät suosivan sisältöjä, jotka tulevat tunnetuilta yrityksiltä (sama koskee jo ihan asiakaskokemusta, jos sinua ei tunneta, ei asiakkailla voikaan olla luottoa yritystäsi kohtaan)
- käytä luotettavia lähteitä sisältöjä kirjoittaessa, yllä olevassa “paras toimistotuoli” esimerkissä DPJ Workspace on käyttänyt omaa asiakaspaneeliaan parhaan toimistotuolin arvioinnissa
- taulukkomuodossa oleva sisältö näyttää kelpaavan hyvin eri kielimalleille
- sisältöjen tuoreus, esimerkiksi Perplexity näyttäisi arvostavan tuoretta sisältöä vanhojen sijasta
- sisällöt eri formaateissa, teksti, kuvat ja videot
- kuvissa on tärkeä käyttää aina alt-tekstiä
- videoissa tekstit (transkriptio) saatavilla kielimalleille
Haastavaa kielimalleille optimoinnista tekee mm. se, että emme tällä hetkellä saa konkreettista dataa ulos keskusteluista. Emme tiedä tarkasti, mitä suosituksia tekoäly antaa ja mitä hakulausekkeita ja termistöä käyttäjät chatboteissa käyttävät. Haastavuutta lisää myös kielimallien keskusteluiden personointi jokaiselle käyttäjälle ja keskustelulle erikseen.
Gemini pystyy jo tällä hetkellä näyttämään personoituja tuloksia ja suosituksia keskusteluissa kirjautuneille käyttäjille, jolloin jokainen suositus on uniikki juuri sinulle räätälöity kokemus. Googlella (Geminin kehittäjä) on valtavasti dataa käyttäjien Google-hauista, Gmailin-käytöstä ja verkkosivustoilla vierailuista. Tätä käyttäjästä saatua tietoa käytetään hyväksi kun käyttäjä keskustelee Geminin kanssa.
- Verkkokaupan tuotefiidi oikeasti kehityksen keskiöön tekoälyn aikakaudella
“Verkkokaupan tuotefiidi on olennainen osa tulevaisuuden GEO:a.”
Verkkokaupan tuotefiidi on ollut suomalaisille verkkokaupoille tärkeässä roolissa siitä lähtien kun Google Shopping-mainonta vuonna 2019 mahdollistui google.fi:ssä. Valitettavan usein varsinkin pienemmissä verkkokaupoissa tuotefiidin roolia digimarkkinoinnissa ei olla osattu ymmärtää. Ehkä se on nähty vain yhtenä osana ns. “teknistä markkinointia” tai asiakkaan kumppanit eivät ole ymmärtäneet tuotefiidien tärkeyttä. Nyt on siis viimeinen hetki laittaa tuotefiidit kuntoon myös tekoälylle.
Alkuun suosittelen, että kaikki tarkistavat nykyisen tuotefiidin, joka ajetaan Googlelle tai muualle. Käytetäänkö jo nyt kaikkia alustan vaatimia parametreja fiidissä ja onko jotain lisäinformaatiota mahdollista antaa, jota ei vielä käytetä?
Itse käytän termiä “koneelta koneelle”, jossa strukturoidun, määrämuotoisen datan merkitys korostuu jatkuvasti. Jos nimittäin mietitään verkkosivustoja tai verkkokauppoja käyttöliittyminä ja datalähteinä, eivät ne tällä hetkellä ole rakennettu esim. ChatGPT:n indeksointia ajatellen. Tulevaisuudessa kielimallit työskentelevät yhdessä verkkokauppojen tuotefiidien kanssa, jolloin tuotteen tuotetiedot, hintatiedot, saatavuustiedot, toimitustiedot, tuotearvostelut ja muut lisätiedot toimitetaan alustalta (esim. Shopify) määrämuotoisena kielimallille tai tekoälyagentille.
On vain ajan kysymys kun OpenAI julkaisee laajemman, kansainvälisen ohjelman Instant Checkoutille. Varmista siis verkkokauppa-alustan toimittajalta miten alustasi tukee tätä mahdollisuutta tulevaisuudessa.
Mitä ChatGPT:n Instant Checkout edellyttää verkkokaupalta ja tuotefiidiltä?
- tuotetiedot strukturoituna, oikeassa formaatissa, oikeilla ja ajankohtaisilla tuotetiedoilla
- asiakasarviot, tuotteen ja kaupan arviot
- toimituskäytänteet, toimituskulut
- palautuskäytenteet
- FAQ-osio
- Kaupan tekniset osa-alueet GEO:on liittyen
Hakukoneoptimointi on aina sisältänyt teknisiä osa-alueita, joita markkinoijat ovat joutuneet laittamaan verkkokaupoissa kuntoon. Verkkokaupan tekninen optimointi tekoälyoptimoinnin kannalta näyttäisi noudattavan samankaltaisia lainalaisuuksia kuin perinteisessä teknisessä hakukoneoptimoinnissa. Sivuston nopeuteen, indeksointiin tai tiedon jäsentelyyn on kiinnitetty aiemmin teknisen kehityksen resursseja ja sama trendi näyttäisi jatkuvan myös GEO:n aikakaudella.
- varmista sisällön indeksointi ja suodata turhat sisällöt pois indeksoinnista
- vältä javascript-linkityksiä tuoteryhmiin tai tuotteisiin, kielimallit eivät vielä tässä kohtaa pysty kunnolla renderöimään javascriptiä (huom. Magento-kauppiaat)
- nopeus on valttia myös kielimalleille, varmista sivuston nopeusoptimointi
- kiinnitä huomiota kaupan sisäiseen linkitykseen tärkeistä “avaintermeistä”
Verkkokaupan schema
Schema-tietoja on käytetty kertomaan vaikkapa hakukoneille siitä mitä yritys tekee, mitä tuotteita kaupassa on myytävänä tai kuka on kirjoittanut verkkokauppaan asiantuntija-artikkeleita. Tällä määrämuotoisella (strukturoidulla) datalla kerrotaan myös kielimalleille ne tiedot, joita kaupasta tai tuotteista halutaan tuoda erityisesti esille. Kuvittele scheman käyttö kuin edellä mainittu OpenAI:n tuotefiidi, mutta se on käytössä jo tällä hetkellä. Scheman saa käyttöön joko suoraan verkkokauppa-alustalta tai sitten oman verkkokauppakumppanin avustuksella.
Verkkokaupan tuotetiedon scheman jäsentely:
- tuotetieto (product)
- kuvaus (description)
- kuva (image)
- nimi (name)
- url
- sku
- hintatiedot (offer)
Yhteenveto
Tekoälytyökalujen käyttö ja erityisesti ChatGPT:n käyttäjämäärien kasvu on ollut jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Techcrunchin artikkelissa yhtiön toimitusjohtaja Sam Altman kertoo käyttäjämäärien rajusta kasvusta nyt syksyn 2025 aikana. Kuukaudessa pelkästään ChatGPT:n käyttäjämäärät kasvoivat sadalla miljoonalla aktiivisella viikoittaisella käyttäjällä (elokuu- syyskuu 2025) yli 800 miljoonaan käyttäjään.
Nyt on siis oikea hetki pistää paukkuja tekoälyoptimointiin verkkokaupan osalta ja samalla varmistaa oman kaupan mahdollisuudet löytyä eri kielimalleista tai chatboteista. Kuten aina, uusien markkinointiin liittyvien asioiden osalta testaaminen ja rohkeus kokeilla ovat avainasemassa. Oletpa sitten aloittamassa yrityksesi GEO-matkaa tai jo lähtöraiteen ohittanut, lue asiasta lisää, kouluta henkilöstöä tai pyydä markkinoinnin kumppaniasi kertomaan asiasta lisää. Vakuutan, tätä matkaa ei kannata jättää tekemättä.