Verkkokaupan analytiikka – Data kasvun moottorina
Ti 28.10.2025
10.00 – 11.30
Webinaari
Verkkokaupan kasvu ei synny sattumalta – se syntyy datan ja analysoinnin avulla
🗓️ Päivämäärä: 28.10.
⏰ Aika: klo 10.00–11.30
Tässä webinaarissa sukellamme siihen, miten verkkokauppa voi tehdä rohkeita, dataan perustuvia päätöksiä ja miksi analytiikan tulee olla jatkuva, systemaattinen prosessi.
Opit muun muassa näistä asiosta:
- Mittaaminen ja analytiikka: sopivat tavat eri kokoisille yrityksille, evästehallinta, mittaussuunnitelma ja käytännön toteutus.
- Tekoälyn rooli: miten AI muuttaa analytiikkaa – konkreettinen esimerkki oman datan hyödyntämisestä AI:n avulla.
- Server Side Tracking & mainonnan data: laadukkaan datan ratkaiseva merkitys maksetussa mainonnassa.
- Case Svea & Halti: maksamisen analytiikka – miten maksutapadata kasvattaa konversiota ja keskiostosta.
Tervetuloa!

Puhujat

Petri Mertanen
Markkinointianalytiikan hands-on konsultti ja Mertanen Analytics Oy:n perustaja
Petri Mertanen on pitkän linjan digimarkkinoinnin asiantuntija ja analytiikan ammattilainen sekä Mertanen Analytics Oy:n perustaja. Petri on auttanut lukuisia verkkokauppoja ja brändejä kasvamaan datan avulla ja kehittänyt Analytics as a Service -palvelumallin, joka tarjoaa yrityksille jatkuvaa ja systemaattista analytiikkaa päätöksenteon tueksi.
Hän on myös kokenut kouluttaja ja puhuja, joka on esiintynyt sadoissa alan tapahtumissa ja kouluttanut yli tuhat markkinoinnin ammattilaista. Petri innostaa yrityksiä tekemään rohkeasti datapohjaisia päätöksiä ja hyödyntämään tekoälyä analytiikan arjessa – tavoitteena kasvattaa myyntiä faktojen, ei arvailujen, avulla.


Emma Ojapuska
Customer Success Manager, Tracklution
Emma auttaa asiakkaita hyödyntämään dataa ja konversioseurantaa niin, että mainonta tuottaa parhaat mahdolliset tulokset. Hänen työnsä keskiössä on varmistaa, että Tracklutionin asiakkaat onnistuvat sekä arjen käytännön tekemisessä että pitkäjänteisessä mainonnan kehittämisessä. Emma mielellään selkeyttää ja opettaa, miten laadukas data voi muuttaa mainonnan tuloksia ratkaisevasti ja antaa yrityksille todellisen kilpailuedun.


Julia Rouru
Business Line Manager, Halti
Julia vastaa Haltin verkkokaupan kasvusta ja kansainvälistymisestä. Hänellä on vahva kokemus digitaalisesta kaupankäynnistä ja strategisesta liiketoiminnan kehittämisestä, erityisesti suomalaisten kestävien brändien parissa. Julian vahvuuksia on yhdistää tekoälyn, datan ja tekniset ratkaisut myynnin ja markkinoinnin kilpailukykyyn.


Heli Kettunen
Product Manager, Payments, Svea
Heli Kettunen työskentelee Svealla tuotepäällikkönä. Hänen vastuualueellaan ovat mm. verkkokaupan maksutavat, ostajan maksukokemus sekä erilaiset verkkokauppaintegraatiot ja maksumoduulit.

Puhujat

Mika Syrenius
Sijoittaja, kouluttaja, konsultti, Snowball Growth Partners
Esimerkkejä kuinka jokainen voi hyödyntää AI:ta heti liiketoiminnassaan

Juha saarinen
Principal of Data, Columbia Road
Verkkokauppiaan kahvitauko AI agenttien seurassa

Arno Solin
Assistant Professor Machine Learning & Vuoden AI-tutkija, Aalto Yliopisto
Mikä ihmeen AI?

Katri Sinisalo
Global Marketing Director, Reima
Case: Miten AI vei Osteri-takin markkinoinnin toiselle tasolle

Niilo Latva-Pukkila
Chief Data Scientist, K-ryhmä
Case: Tuotekorin rakennus AI:n avulla

Mira Aunio
Myynti- ja
palvelukehityspäällikkö, Muumimaailma
Case: AI-Asiakaspalvelu muumimaisella tone of voicella

Inka Wirman
Country Manager, Boozt
Case: Vähemmän palautuksia AI:n avulla

Mika Kaaja
Pharmafin
Case: AI:n käyttö T-Mall -alustalla

Niklas Menke
Director Partnerships, Reviews. io
Case: How to leverage AI to manage reviews, automize processes and analyze
feedback

Joonas Rautiainen
Store Manager, Suomen jääkiekkoliitto
Case: How to leverage AI to manage reviews, automize processes, and analyze
feedback

Valtteri Järvinen
Saavutettavuus- ja UX-asiantuntija, Avaava
AI ja saavutettavuus – kauppaa kaikille!

Mirva Sandström
Digital Commerce Director, Digital Commerce Finland
Valmennuspäivän fasilitaattori

Ville Simola
Toimitusjohtaja, Digital Commerce Finland
Valmennuspäivän fasilitaattori
AGENDA
8.30 Ovet aukeavat, aamukahvit
09.00 Tervetuloa
09.10 Mikä ihmeen AI? Arno Solin, Aalto Yliopisto
09.40 Esimerkkejä kuinka jokainen voi hyödyntää AI:ta heti liiketoiminnassaan, Mika Syrenius
10.10 Kumppanit esittäytyvät
10.20 AI ja saavutettavuus – kauppaa kaikille! Valtteri Järvinen, Avaava
10.30 Tauko – verkottumista
11.00 Case: AI:n käyttö T-Mall -alustalla, Mika Kaaja, Pharmafin
11.30 Case: Miten AI vei Osteri-takin markkinoinnin toiselle tasolle, Katri Sinisalo, Reima
12.00 Lounastauko
13.00 Verkkokauppiaan kahvitauko AI agenttien seurassa – Juha Saarinen, Columbia Road
13.20 Case: AI-Asiakaspalvelu muumimaisella tone of voicella, Mira Aunio, Muumimaailma
13.45 Case: How to leverage AI to manage reviews, automize processes and analyze feedback, Joonas Rautiainen & Niklas Menke, Reviews. io
14.00 Tauko – verkottumista
14.30 Case: Vähemmän palautuksia AI:n avulla, Inka Wirman, Boozt
15.00 Case: Tuotekorin rakennus AI:n avulla, Niilo Latva-Pukkila, K-ryhmä
15.20 AI muuttaa aivan kaiken! – Mika Syrenius
15.40 DCF Tulevat tapahtumat ja loppusanat
16.00 Tilaisuus päättyy