·

Joskus verkkokaupan kasvu tarkoittaa, ettei kaikkea kannata enää tehdä itse 

Verkkokaupan kehittäminen on alussa tasapainottelua. Myyntiä tarvitaan lisää, mutta ei niin paljon, ettei tilauksia pystytä toimittamaan. Jos päätavoite on kuitenkin kasvu, pitää jossain vaiheessa tasapainottelu lopettaa ja keskittyä myyntiin. Samalla on päästettävä irti niistä asioista, mitkä jarruttavat kasvua  – kuten omat logistiikkatoiminnot.

Verkkokauppaliiketoiminnan alussa on luontevaa, että kaikki tilausten käsittelystä ja varaston hallinnasta tilausten pakkaamiseen ja lähettämiseen tehdään itse. Monille varastossa ja lähettämössä häärääminen voi olla jopa työn mieluisimpia osa-alueita. 

Mutta mitä enemmän kauppa kasvaa, sitä enemmän logistiikka vie aikaa ja resursseja siltä, mikä todella vie liiketoimintaa eteenpäin. Samalla logistiikan organisoiminen muuttuu yhä työläämmäksi: Miten järjestämme ulkomaan toimitukset kustannustehokkaasti, kuinka järjestämme nopeat toimitukset kotimaassa ja mistä löydämme lisätyöntekijöitä huolehtimaan kysyntäpiikeistä? Entä miten huolehdimme logistiikan vastuullisuudesta?

Ennemmin tai myöhemmin jokainen menestynyt verkkokauppa on joutunut esittämään itselleen kysymyksen: Haluammeko olla asiantuntijoita verkkokaupassa vai verkkokauppalogistiikassa?

Mitä verkkokaupan logistiikan ulkoistaminen tarkoittaa?

Verkkokaupan logistiikan ulkoistaminen tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että asiantunteva kumppani huolehtii puolestasi myyntiartikkelien varastoinnista, keräilystä, postituksesta ja palautuksista. 

Mutta oikeammin se tarkoittaa sitä, että vapaudut keskittämään ponnistelusi liiketoiminnan kasvattamiseen: markkinointiin, verkkokaupan optimointiin ja kaikkeen muuhun, mikä tuo kaupallesi lisää myyntiä. 

Samaan aikaan sinun ei tarvitse enää miettiä sitä, millä järjestelyillä saatte pakattua ja lähetettyä kaikki kysyntäpiikin – kuten Black Fridayn – aikana tilatut tuotteet. Sinun ei myöskään tarvitse neuvotella itse erikseen jokaisen kuljetusyrityksen kanssa, eikä aloittaa kansainvälistymismatkaa nollasta. Erinomainen kumppani auttaa kaikessa tässä – ja paljossa muussa.  

Kenkäbrändi VIBAe ulkoisti logistiikan Axlalle, kun kasvu edellytti sitä

Yksi suomalaisen verkkokaupan kansainvälisistä menestystarinoista on kenkäbrändi VIBAe. Yritys tähtäsi alusta asti Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta muiden kasvuyritysten tapaan hekin hoitivat alussa kaiken itse – mukaan lukien logistiikan. Kasvun myötä heidän piti kuitenkin päättää, mitä he voivat ja mitä heidän kannattaa tehdä itse.

VIBAen verkkokaupasta vastaava Hannu Salminen on todennut, että tarve johdonmukaisille prosesseille ja automaatiota lisääville teknologioille kasvoi rinnakkain liikevaihdon kanssa. Saman yrityksen Minna Gummerus puolestaan on sanonut, että heidän liiketoiminnassaan tuote on ykkönen, markkinointi kakkonen – ja ulkoistuksissa kannattaa luottaa ammattilaisiin.

Voidakseen keskittyä prioriteetteihinsa sekä saadakseen liiketoimintansa tueksi tarvittuja prosesseja ja automaatiota, VIBAe ulkoisti verkkokauppalogistiikkansa Axla Logisticsille.

Axla Logistics on verkkokauppalogistiikan johtava asiantuntija Suomessa

Olemme toimineet alalla 2000-luvun alusta asti. Olemme luottokumppani, joka huolehtii logistiikasta samalla intohimolla, millä itse kehität omaa liiketoimintaasi.

Tarjoamme asiakkaillemme verkkokauppalogistiikan koko palveluketjun varastoinnista toimituksiin ja palautusten käsittelyyn. Huippumoderni toimituskeskuksemme Tuusulan Sulassa on keskellä erinomaisia kuljetusyhteyksiä. AutoStore-automaattivarastomme ansiosta voimme luvata ennen näkemättömän tehokkuuden ja tarkkuuden tilaustesi käsittelyssä. Vastuullisuus on kirjoitettu yrityksemme DNA:n.

Axla on ruotsin kielen verbi, joka tarkoittaa jonkin asian ottamista kannettavaksi. Kun kasvusi edellyttää irti päästämistä, kannamme me logistiikan puolestasi.