·

Brändi digitaalisen kaupan kasvattajana

Pitkällä aikavälillä brändi saattaa olla juuri se kilpailuetu, jolla tulevaisuuden kasvu rakennetaan, kirjoittaa Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja Ville Simola.

Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa (Paytrail 2022). Vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään tutkimuksen mukaan kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Yrityspuolella yli 48 prosenttia suomalaisista jälleenmyyjistä myy tuotteita tai palveluita digitaalisissa jakelukanavissa. Eurooppalainen keskiarvo on 42 prosenttia.

Brändi on tärkein erottautumistekijä

Vaikka digitaalisen kaupan globaalin ja Suomen markkinan voidaan olettaa jatkavan kasvua pienen notkahduksen jälkeen, samaan aikaan myös kilpailu ja hintakisa kiristyvät. Markkinassa on jatkossa yhä useampi toimija kilpailemassa samoista asiakkaista ja toimialan muutokset, kuten uudet evästekäytännöt, haastavat markkinointia. Yritysten tulee jatkossa miettiä entistä enemmän tekijöitä, joilla erottua kilpailussa. Keinoja on varmasti monia, mutta pitkällä aikavälillä yksi tärkeimmistä, ellei tärkein, on brändi.

Brändin voi kiteyttää mielikuvaksi asiakkaan silmissä. Hyvä ja onnistunut brändi ohjaa tekemistä ja valintoja sekä vaikuttaa siihen, miten koemme yrityksen tai sen tuotteet ja palvelut. Ennen kaikkea brändi vetoaa tunteisiin ja auttaa asiakkaan valintaa tuotteen lisäämisessä ostoskoriin. Usein kalliimman ostoksen tekemisessä valinta syntyy siitä, että jokin brändissä puhuttelee asiakasta. Amazonin perustaja Jeff Bezos on todennut brändin olevan se, miten ihmiset puhuvat sinusta, kun et ole paikan päällä.

Uskollisista asiakkaista kilpailuetua

Brändin kautta on mahdollista luoda arvoa verkossa asiakkaalle usealla tavalla, kuten esimerkiksi tuotevalikoiman, hinnan, tuotekuvauksien tai asiakaspalvelun kautta. Jos kuitenkaan tuotevalikoimalla tai hinnalla kilpaileminen ei ole mahdollista, on mahdollista erottautua markkinoimalla. Tämä ei välttämättä tarkoita massiivisen budjetin mediamainontaa, joskin välillä tulee olla rohkeutta myös panostaa isosti. Brändin rakentamisessa olennaisinta on tehdä jotain, jota kilpailijat eivät voi tai osaa tehdä. Tavoite kaikessa tekemisessä tulee olla asiakkaiden saaminen uskollisiksi ja ostamaan uudelleen, sillä vasta uskolliset asiakkaat muodostavat kilpailuedun.

Kun olen kysynyt yhteisömme jäseniltä, mitkä kotimaiset verkkokaupat ovat onnistuneet rakentamaan onnistuneen ja mieleenjäävän brändin, mainintoja saavat lähes aina ReimaFinnish Design ShopDick Johnson ja Varusteleka. Vahvasti kansainvälisellä kulmalla listalle nousevat frisbeegolfbrändi Discmania, trampoliinibrändi Acon sekä kenkäbrändi Vibae. Jokainen näistä on rakentanut brändiään omalla tyylillään, mutta kaikkia yhdistää se, että ne ovat ymmärtäneet brändin merkityksen liiketoiminnassa jo varhain ja rakentaneet brändiään systemaattisesti yrityksen arvojen, mission ja vision pohjalta. Jokainen näistä on pystynyt myös rakentamaan brändinsä ilman massiivisia budjetteja, joskin panostusten määrä on varmasti kasvanut yrityksen kasvun mukana.

Jääkö muistijälki luomatta?

Mainitut esimerkit ovat toistaiseksi vielä vähemmistö. Varsinkin digitaalisessa kaupassa on vallalla ajattelu, jossa panostukset kannattaa suunnata suoraan myynnin aktivointiin, jota on helpompi mitata ja saada aikaan tuloksia lyhyellä aikavälillä. Tässä piilee kuitenkin riski, että yrityksen tarina ja muistijälki jäävät luomatta, ja siten menetetään mahdollisuus tuoda asiakkaat ostoksille yhä uudestaan. Pitkällä aikavälillä brändi saattaa olla juuri se kilpailuetu, jolla tulevaisuuden kasvu rakennetaan.

Kun siis seuraavan kerran olet mukana yrityksenne markkinointibudjettiin liittyvässä keskustelussa, kehotankin pohtimaan kysymystä “miksi ostaisin tuotteitamme tai palveluitamme?” Jos vastaus ei ole selkeä tai tule niin sanotusti apteekin hyllyltä, se saattaa hyvinkin tarkoittaa sitä, että kannattaa panostaa enemmän brändiin.

Ville on Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja. Digital Commerce Finland rakentaa Suomeen maailman kilpailukykyisintä digitaalisen kaupan yhteisöä. 

Tämä teksti on alunperin julkaistu Sanoman blogissa 8.12.2023

Tervetuloa mukaan matkaan viemään suomalaista digitaalista kauppaa uusille kasvuluvuille!