Asiakassuhteiden vahvistaminen brändätyillä maksuratkaisuilla

Brändätty maksuratkaisu tekee paljon muutakin kuin vain hoitaa maksut – se auttaa verkkokauppiasta rakentamaan vahvempaa asiakasuskollisuutta. Näin se toimii käytännössä:
1. Ostoprosessin alusta loppuun
Kaikki alkaa fiksusti rakennetusta kassasta, joka näyttää ja tuntuu verkkokauppiaan omalta. Kun maksuvaihtoehdot ovat personoituja, asiakkaan sitoutuminen voi alkaa jo kassalla – syntyy luottamusta ja käynnistyy asiakaspolku, joka johtaa yksittäisestä ostoksesta säännöllisiin ostoksiin.
2. Brändiin kiinnittyminen
Kun asiakas ohjataan takaisin verkkokauppiaan omille sivuille tai sovellukseen maksamaan, hän viettää enemmän aikaa brändin parissa. Mitä enemmän aikaa asiakkaat viettävät brändin kanssa, sitä todennäköisemmin he palaavat ostoksille.
3. Maksuviestit osaksi markkinointia
Maksusähköpostit ja muistutukset voivat olla paljon enemmän kuin pelkkä pyyntö maksaa lasku. Niihin voi lisätä esimerkiksi tuotesuosituksia tai kampanjoita. Näin jokainen viesti muistuttaa asiakasta brändistä ja tuo lisäarvoa.
4. Kanta-asiakasohjelmien kasvattaminen
Maksaminen voi olla oiva hetki saada asiakas liittymään kanta-asiakkaaksi – joko suoraan kassalla tai maksun jälkeen. Jos asiakas ei ole vielä jäsen, maksuratkaisu voi huomata sen ja tarjota helpon liittymisvaihtoehdon. Näin lisätään asiakasuskollisuutta yksinkertaisella tavalla.

Miksi jäsenyydet ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan?
Uudet tietosuojasäännökset ovat tehneet asiakashankinnasta kalliimpaa. Siksi yhä useampi verkkokauppias panostaa jäsenohjelmiin, erityisesti ePrivacy-asetuksen lähestyessä.
Jäsenyydet tarjoavat arvokasta 1. osapuolen dataa – eli suoraan asiakkaalta saatua tietoa, jota voidaan käyttää fiksuun markkinointiin ja asiakassuhteiden hoitoon.
Aiemmin asiakkaita voitiin seurata netissä ja kohdentaa mainontaa heidän verkkokäyttäytymisensä perusteella. Nyt se ei enää onnistu samalla tavalla ilman lupaa. Jäsenyyden kautta saatu lupa tekee kohdentamisesta helpompaa ja tehokkaampaa – ja säästää rahaa.
Muussa tapauksessa ollaan ongelmissa: Esimerkiksi Lundin yliopiston tutkimuksen mukaan 58 % kuluttajista ei halua jakaa dataansa. Muiden lähteiden mukaan 60–80 % asiakkaista ei anna lupaa analytiikkaan verkkosivustolla.
Asiakasuskollisuus kasvattaa myyntiä
Sitoutuneet asiakkaat maksavat jopa 4,5 kertaa todennäköisemmin enemmän tuotteista ja palveluista (Adoben raportin mukaan). Mitä enemmän aikaa asiakas viettää brändin parissa, sitä todennäköisemmin hän palaa ostoksille – ja ostaa enemmän.
Uskollisuus synnyttää suosittelijoita
88 % kuluttajista luottaa ystävien ja perheen suosituksiin enemmän kuin mainoksiin (Nielsenin mukaan). Kun asiakas on sitoutunut, hänestä tulee myös todennäköisemmin suosittelija – ja tuo uusia asiakkaita mukanaan.
Vaikutus liiketoimintaan
McKinseyn mukaan vahvasti sitoutuneet asiakkaat voivat kasvattaa yrityksen liikevaihtoa jopa 50 % enemmän kuin vähemmän sitoutuneet kilpailijat. Asiakassuhteen laatu näkyy suoraan tuloksessa.
Yhteenveto:
Fiksu maksuratkaisu + jäsenyys = enemmän uskollisia asiakkaita, laajempi markkinoinnin piiri ja korkeampi ROI/asiakas