· ·

Verkkokauppa pystyyn – ja paketit perille ilman päänsärkyä

Verkkokauppiasuraansa vasta aloittelevan arki voi tuntua kaoottiselta, sillä päätettävää on yhtä paljon kuin tarjolla olevia vaihtoehtoja. Tuoreen verkkokauppiaan pöydälle lankeavat niin verkkokauppa-alustaa ja maksuliikennettä, tuotteita kuin markkinointia koskevat kysymykset – muun muassa.

Verkkokaupan toimitukset asiakkaille on oma kokonaisuutensa, johon liittyy monta yksityiskohtaa. Ideaalitilanteessa toimitukset sujuvat kuin itsestään, mutta kuten hyvin tiedetään, todellisuus ja ideaali eivät aina kohtaa. Siksi kokosimme konkreettisia, helposti lähestyttäviä vinkkejä onnistuneiden toimitusten suunnitteluun.

asiakaskokemus

Onnistuneet toimitukset ovat erottamaton osa verkkokaupan asiakaskokemusta. Toimitusten asiakaskokemus muodostuu muun muassa käytettävissä olevista toimitustapavaihtoehdoista, toimitusten laadusta, nopeudesta ja mahdollisten ongelmatilanteiden hoitamisesta. Oleellista on myös se, että verkkokaupassa toimitustavat on kuvattu niin selkeästi kuin mahdollista, jotta asiakkaan odotukset toimituksesta vastaavat todellisuutta.

Verkkokauppasi tuotteista riippuen sinulla voi olla tarpeita erilaisille toimitusvaihtoehdoille. Suomalaiset rakastavat pakettiautomaatteja, mutta isot tai painavat tavarat toivotaan monesti perille asti kotiin kannettuna.

Asiakkaat arvostavat myös saapuvien lähetysten hallintaa ja läpinäkyvyyttä. Onnistuneen asiakaskokemuksen viimeistelee mahdollisuus vaikuttaa toimitustapaan, -paikkaan tai -aikaan vielä kuljetuksen aikanakin. Useat logistiikkatoimijat, mukaan lukien Matkahuolto, tarjoavat tähän omia asiointikanavia.

Logistiikkakumppanin valinta

Logistiikkakumppanin valinnassa monelle hinta on tärkein ratkaiseva tekijä. Hinnan lisäksi kannattaa huomioida esimerkiksi palveluiden laatu ja asiakaspalvelun tavoitettavuus ja toiminta. Kuljetuspalveluiden huono laatu voi kostautua epäsuorina kustannuksina, kuten asiakaspalveluyhteydenottoina, ja pahimmillaan vaikuttaa asiakaspysyvyyteen asiakaskokemuksen kärsiessä.

Matkahuollon tekemän selvityksen mukaan alle puolet suomalaisista kokee voivansa vaikuttaa riittävästi siihen, mikä yhtiö paketin toimittaa. Samalla kävi ilmi, että 35 % suomalaisista välttelee tietoisesti tiettyä pakettitoimijaa huonojen mielikuvien tai kokemusten takia. Näistä syistä useamman eri vaihtoehdon pitäminen verkkokaupassa voi olla kannattavaa.

Pakkaaminen

Hyvin pakattu tuote on osa asiakaskokemusta, ja oikeanlainen pakkaaminen on tärkeää ensisijaisesti siksi, että tuotteet saadaan perille ehjänä ja tarkoitetussa kunnossa. Suurin osa useimpien Suomessa toimivien logistiikkatoimijoiden paketeista käsitellään jossain kuljetusprosessin vaiheessa koneellisilla kuljettimilla. Tästä syystä pakkauksen tulisi kestää kääntelyä eikä sisältö saisi päästä heilumaan. Pakkauksen tyhjä tila kannattaakin aina täyttää esimerkiksi pahvilla tai paperilla.

Valitsemalla oikeankokoisen pakkauksen säästät niin pakkausmateriaaleissa, kuljetuskustannuksissa kuin hiilijalanjäljessäkin. Logistiikkayritykset laskuttavat usein sen mukaan, kuinka paljon paketit vievät tilaa. Tiiviisti pakkaaminen pienentää myös kuljetusten hiilijalanjälkeä, koska autoissa ei kuljeteta ”ilmaa”.

Palautukset

Vaikka palautukset eivät ole verkkokauppiaalle mieluisa asia, niiden sujuvuus saattaa ratkaista, ostaako asiakas juuri sinulta vai jostain muualta. Tutkimuksessamme kävi ilmi, että kuluttajien mielestä palauttamisen vaivalloisuus oli toiseksi suurin ärsytyksen aihe pakettipalveluiden käyttämisessä. Ilmaista palauttamisen ei tietysti tarvitse olla, mutta kannattaa kertoa selkeästi, miten palauttaminen onnistuu käytännössä. 

Jotkut verkkokauppiaat haluavat nähdä mahdollisimman vähän vaivaa palautusten suhteen ja antavat asiakkailleen vapaat kädet palauttamiseen, toiset taas haluavat hyväksyä jokaisen palautuksen erikseen ennen palautusta. 

Oli valintasi palautuskäytäntöjen suhteen mikä hyvänsä, useat verkkokauppiaat arvostavat osoitekortittomia palautusratkaisuja, joiden avulla asiakkaalle ei tarvitse lähettää valmiita palautusosoitekortteja, eikä myöskään asiakkaan itsensä ole tarpeen niitä tulostaa.

Verkkokauppa-alustan integrointi kuljetusjärjestelmiin

Useimpien logistiikkatoimijoiden, kuten myös Matkahuollon, palvelut voi liittää omaan verkkokauppaan valmiiden integraatioiden ja kuljetushallinnan järjestelmien avulla. Näin saat helposti tulostettua tarvitsemasi kuljetusdokumentit. Logistiikkatoimijat tarjoavat yleensä käyttöön myös omia asiointikanaviaan, jotka eivät vaadi integraatioita. Nämä voivat olla erityisen käteviä silloin, jos lähetettäviä paketteja on vähän ja haluat tallentaa tilaukset manuaalisesti.

Jos lähetät alle 100 pakettia kuukaudessa, voit tehdä sopimuksen Matkahuollon Pakettipalveluiden käyttöönotosta verkkosivuillamme, jolloin saat kaikki palvelut käyttöösi saman tien ja pääset verkkokauppiaana keskittymään olennaiseen.