
TO 15.5.2025
8.30 – 23.00
vanha ylioppilastalo, Helsinki
Vuoden verkkokauppa
-ehdokkaat
Vuoden verkkokauppa palkitaan eCom Summit & Awards-gaalaillassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä 15 toukokuuta. Vuoden verkkokauppa -äänestyksen top 3 -finalistit esitellään koko yleisölle eCom Summitin seminaaripäivässä.

Scandinavian Outdoor
Scandinavian Outdoor on kotimainen verkkokauppa kaikille, jotka nauttivat luonnosta ja uusista kokemuksista. Vaatteiden, jalkineiden ja varusteiden myynnin lisäksi yritys varustaa asiakkaansa vinkeillä ja viisauksilla, jotta jokaisen seikkailu ulkona olisi onnistunut. Aidosti monikanavaisena toimijana Scandinavian Outdoor yhdistää kansainvälisen verkkokaupan ja myymäläverkoston saumattomaksi asiakaskokemukseksi. Asiakkaat sukkuloivat sujuvasti eri kanavissa ja palvelun kehittämiseen asiakkaiden ehdoilla panostetaan jatkuvasti. Verkkokauppa ei ole vain ostospaikka vaan inspiraation ja asiantuntevan palvelun lähde, jolla Scandinavian Outdoor erottuu markkinassa. Tinkimätön fokus verkkokaupan kehittämiseen, huolella kuratoitu valikoima, nopeat toimitukset ja alan paras asiakaspalvelu tekevät Scandinavian Outdoorista Vuoden Verkkokaupan.

Nanso
Nanso on menestynyt erinomaisesti alan tutkimuksissa ja saavuttanut asiakkaidensa vahvan arvostuksen, mikä näkyy myös verkkokaupan kasvavassa suosiossa. Vuosi 2024 oli sen kannattavin vuosi tähän mennessä, mikä osoittaa, että kuluttajalähtöinen kehitysstrategia toimii. Nanso tuntee asiakkaansa syvällisesti ja hyödyntää selkeitä asiakasprofiileja viestinnän ja tarjonnan kohdentamiseen, mikä parantaa asiakaskokemusta ja sitoutumista. Verkkokauppa kehittyy jatkuvasti vastaamaan asiakkaiden tarpeita, mikä tekee siitä houkuttelevan ja kilpailukykyisen. Tämä asiakaslähtöinen lähestymistapa on ollut keskeinen tekijä Nanson jatkuvassa menestyksessä.

finnish design shop
Yritys on noussut yhdeksi suomalaisen verkkokaupan kärkinimistä ja saavuttanut merkittävää arvostusta niin asiakkaiden kuin tavarantoimittajien keskuudessa. Kaupan liiton selvityksessä se sijoittui arvostetuimpien verkkokauppojen listalla toiseksi, mikä kertoo sen vahvasta asemasta markkinoilla. Laaja ja laadukas valikoima yhdistää klassikot ja uutuudet, ja yritys palvelee asiakkaita niin kotimaassa kuin kansainvälisesti, sekä yksityis- että yritysasiakkaita. Kasvutarina on vaikuttava – verkkokauppa on kehittynyt moderniksi ja asiakaslähtöiseksi palvelukonseptiksi. Inspiroiva sisältö ja Design Storyt vahvistavat sen brändiä suomalaisen ja pohjoismaisen designin edelläkävijänä.

virtasenkauppa.fi
Virtasenkauppa ei ehkä ole palkintokategorian sääntöjen mukaan arvostetuin toimija, mutta kilpailijoiden näkökulmasta se on yksi vittumaisimmista kilpailijoista – ja asiakkaidensa silmissä suorastaan rakastettu. Virtasenkaupassa asiakaspalvelu ei ole robottien työtä, vaan aina ihminen vastaa, tosin yhtä ympäripyöreästi kuin tekoäly voisi. Tilausten käsittely on salamannopeaa, ja jokainen paketti sisältää pienen yllätyksen – sillä koskaan ei tiedä kenen tavarat ovat juuri sinun vastaanottamassa pahvilaatikossa. Verkkokauppa on täysin käsintehty, mikä tarkoittaa markkinoiden ketterintä toimintaa ja yhtä ketterää vastuun siirtelyä, paitsi onnistumisten osalta. Onnistuessamme otamme perinteisesti kaiken kunnian itsellemme ja ohjaamme sen suoraan yrityksen ylimmän johdon höyrysaunaan.

Levykauppa Äx
Levykauppa Äx on Suomen suurin fyysisten äänitteiden myyjä ja yksi maan pitkäikäisimmistä verkkokaupoista. 27 vuoden historian ja vahvan asiakaslojaaliuden ansiosta se myy valtaosan uusista fyysisistä levyistä Suomessa, mahdollistamalla julkaisujen toteutumisen, joita muuten ei nähtäisi. Monikanavainen toimintamalli yhdistää kahdeksan myymälää ja tehokkaan verkkokaupan, palvellen 100 000 aktiivista asiakasta, joista 50 000 ostaa vähintään kolmen kuukauden välein.. Äx on kasvanut kaksinkertaiseksi laskevalla toimialalla ja laajentanut elokuvien myyntiin. Kaupan liiton tutkimuksissa se on jatkuvasti top 10 -verkkokauppa. Äx ei ole vain kauppa, vaan suomalaisen musiikkikulttuurin keskipiste.

s-ryhmä / prisma
S-ryhmä on kehittänyt käyttötavaran verkkokauppaa ennennäkemättömällä vauhdilla, panostaen moderniin designiin, teknologiaan ja logistiikkaan. Kuluneen kolmen vuoden aikana verkkokauppaa on uudistettu täysin, ja kilpailuetu click & collect -toimitustavoissa on tuonut palvelut entistä lähemmäksi asiakkaita. Perinteinen kivijalka on muuntautunut aidosti monikanavaiseksi, asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi, joka on lisännyt asiakasuskollisuutta ja parantanut merkittävästi NPS- ja CSAT-pisteitä. Myynnin kaksinkertaistuminen osoittaa kehitystyön tehokkuuden ja tiimin omistautumisen. Prisma ei ole vain Suomen, vaan koko alan suunnannäyttäjä, jonka investoinnit hyödyttävät koko markkinaa.
Stockmann / Hullut päivät
Momentumilla mitattuna Suomen suurin verkkokauppa on onnistunut kehittymään vakaaksi ja luotettavaksi digitaaliseksi kauppapaikaksi, erityisesti maan suurimman kaupallisen kampanjan kotipesänä. Kahdesti vuodessa toteutettava kampanja kerää valtavan asiakaskunnan ja myy ennätyksellisiä määriä – yhden kampanjan viiden päivän liikevaihto ylittää monen verkkokaupan koko vuoden myynnin. Haasteista huolimatta järjestelmä kestää kovan kuormituksen, kun moni muu kauppa kyykkäisi. Tämä verkkokauppa ei vain pyöri – se puskuttaa eteenpäin voimalla, jota asiakkaat rakastavat ja joka tuottaa tulosta vuodesta toiseen.

VIBAe
VIBAe on suomalainen brändi, joka on saavuttanut nopeasti kansainvälistä arvostusta ja laajan asiakaskunnan yli 150 maassa. Brändi yhdistää innovatiivisen muotoilun, arjen mukavuuden ja hyvät vibat minimalistisissa unisex-kengissään. VIBAe-verkkokauppa on ollut nopean kasvun moottori: kansainvälinen verkkokauppa tuo 90% yrityksen liikevaihdosta, tärkeimpien markkinoiden ollessa USA, Britannia, Saksa ja Kanada. Viennin osuus liikevaihdosta on huimat 96%. VIBAen asiakkaat arvostavat saumatonta ostokokemusta ja ympäristöystävällisiä käsityötuotteita.

Varuste.net
Varuste.net on kasvanut rohkeasti kansainvälisille markkinoille, toimittaen laadukkaita ulkoilu- ja urheiluvälineitä ympäri maailmaa – Alaskasta Australiaan ja Tohmajärveltä Tokioon. Verkkokauppa on lokalisoitu kymmenille kielille, ja noin kolmasosa liikevaihdosta tuli vuonna 2024 ulkomailta. Tehokas logistiikka, joustavat toimitusvaihtoehdot ja kohdennettu markkinointi ovat vauhdittaneet kasvua. Vaikka nimi ei vielä sano kansainvälisille asiakkaille paljoa, Varuste.net on jo globaalisti tunnettu brändi.

ruohonjuuri
Vuonna 1982 perustetun, kokonaisvaltaisen ja luonnonmukaisen hyvinvoinnin ekokauppaketjun verkkokauppa tuo ekologisesti kestävät valinnat suoraan asiakkaiden kotiovelle. Laadukkaisiin superfoodeihin, ravintolisiin, luonnonkosmetiikkaan sekä kodin tuotteisiin keskittyvä ruohonjuuri.fi kasvoi viime vuonna lähes 3 % ja verkon osuus kokonaisliikevaihdosta kipusi yli 10 %. Hiljattain uudistettu verkkokauppa on otettu asiakkaiden puolesta lämpimästi vastaan: ostamista tukevat inspiroivat sisällöt kulkevat mukana asiakaspolun joka vaiheessa tekoälyn avustuksella.

Reima
Reima on digitalisaation mallioppilan. 10 vuotta sitten yhtiön verkkokauppa myynti oli ihan lapsipuolen asemassa. Yhtiö käynnisti strategian: Digital is our homebase ja sen seurauksena tänä päivän yhtiön koko liikevaihdosta jo yli 60% tulee digitaalisista kanavista. Erityisesti Reiman oma verkkokauppa kasvaa kansainvälisesti ja kannattavasti. Vuonna 2024 hurjimman kasvuloikan teki erityisesti Reiman Pohjois-Amerikan verkkokauppa jonka myynti nousi reilut 50 prosenttia yli 10 miljoonaan euroon.

Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on Suomen johtava verkkokauppa ja alan edelläkävijä yli 30 vuoden kokemuksella. Se on mullistanut suomalaisten tavan ostaa ja omistaa tarjoamalla laajan valikoiman, kilpailukykyiset hinnat ja markkinoiden nopeimmat toimitukset. Yritys kehittää jatkuvasti palveluitaan varmistaakseen, että ostaminen on mahdollisimman sujuvaa, nopeaa ja vaivatonta.

Marimekko
Yritys kasvoi 5 % vuodesta 2023 vuoteen 2024. Marimekon uudistettu verkkokauppa on salamannopea, asiakas edellä suunniteltu, saavutettava ja kaiken lisäksi tavoittaa globaalin yleisön vieden iloa ja värejä ympäri maailman.

Puhdistamo
Brändiverkkokauppojen yksisarvinen. Verkkokauppa kehittyy ja kasvaa B2B myynnin rinnalla. Asiakaspalautteiden ja kyselyihin nojaten myös asiakkaiden rakastama kauppa.
äänestä vuoden verkkokauppaa
Äänestys on päättynyt ja voittajat julkistetaan 15.5.
Ecom Summit & Awardsissa!
Liput Verkkokaupoille
Alennettu hinta on voimassa 31. maaliskuuta saakka.
Tämä lipputyyppi on tarkoitettu yrityksille, jotka myyvät tavaroita ja palveluita verkossa. Lipputyyppi on tarkoitettu myös yleishyödyllisille toimijoille kuten koulutus ja julkishallinto.
päivälippu
375 €
(Norm. 425€)
Hinta ilman arvonlisäveroa
- Pääsy eCom Summit seminaaripäivään
- Pääsy verkostoitumistyökaluun
- Lounas ja kahvit
KOKOPÄIVÄLIPPU
495 €
(Norm. 545€)
Hinta ilman arvonlisäveroa
- Pääsy eCom Summit seminaaripäivään
- Pääsy verkostoitumistyökaluun
- Lounas ja kahvit
- Pöytäpaikka eCom Awards-gaalassa
- Kolmen ruokalajin illallinen ruokajuomineen
Liput PALVELUNTARJOAJALLE
Tämä lipputyyppi on tarkoitettu palveluntarjoajille ja Digital Commerce Finlandin kumppaneille sekä muille tahoille, jotka eivät työskentele digitaalisen kaupan parissa tai koulutus ja julkishallinnossa.
päivälippu
545 €
Hinta ilman arvonlisäveroa
- Pääsy eCom Summit seminaaripäivään
- Pääsy verkostoitumistyökaluun
- Lounas ja kahvit
KOKOPÄIVÄLIPPU
695 €
Hinta ilman arvonlisäveroa
- Pääsy eCom Summit seminaaripäivään
- Pääsy verkostoitumistyökaluun
- Lounas ja kahvit
- Pöytäpaikka eCom Awards-gaalassa
- Kolmen ruokalajin illallinen ruokajuomineen